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Effect of Physical Environment of Exhibition Convention Centers on Customer' Satisfaction and Worth of Mouth, Revisit Intention

전시컨벤션센터의 물리적 환경요인이 만족과 구전, 재방문의도에 미치는 영향

  • Received : 2011.03.02
  • Accepted : 2011.08.08
  • Published : 2011.10.28

Abstract

This study aims to examine the effect of the physical environment of exhibition/convention centers on customers' satisfaction, worth of mouth and revisit intention. Some useful strategic materials derived from this study could be considerably useful to the managers of exhibition/convention centers. The results of this study are summarized as follows. First, the key elements which can decide the quality of the physical environment of exhibition/convention centers are accessibility, cleanness and convenience. Second, the perceived physical environment makes a positive influence on customers' satisfaction. Third, the more satisfaction the customers can perceive, the higher rises the worth of mouth. Fourth, the more satisfaction the customers can perceive, the higher rises the revisit intention.

컨벤션 산업은 21세기 문화산업의 핵심 산업으로 고부가가치산업, 신지식으로 불리고 있으며, 이는 국가 전략사업으로서 집중적으로 육성해야할 산업 가운데 하나이다. 그러나 현실적으로 컨벤션센터의 환경 여건에 관한 연구 조사는 다소 미흡하다 할 수 있다. 본 연구는 전시컨벤션센터의 물리적 환경요인이 만족과 구전, 재방문의도에 미치는 영향을 분석하여 전시컨벤션센터 관리자에 시사점을 제공하고 환경에 대한 속성을 측정하고자 한다. 실증적 분석을 위해 현장 설문조사를 실시하였으며, AMOS를 이용하여 확인적 요인분석과 공분산 분석을 실시하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 물리적 환경에 대한 요인분석을 실시한 결과 접근성, 매력성, 청결성, 편의성으로 차원 화 되었다. 둘째, 지각된 물리적 환경은 고객만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 고객만족을 높게 지각할수록 구전의도는 높아지는 것으로 나타났다. 넷째, 고객만족을 높게 지각할수록 재방문의도는 높아지는 것으로 나타났다.

Keywords

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