DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Attribution in Broadcasting Contents for the Satisfaction of Overseas Korean Broadcasting Stations : Focusing on Population Difference According to Ratio of Viewing Time

방송콘텐츠의 서비스속성이 해외 한국어방송사에 대한 만족도에 미치는 영향 : 시청시간 비율 차이 분석을 중심으로

  • 문준서 (성균관대학교 경영전문대학원) ;
  • 박기성 (선문대학교 언론광고학부) ;
  • 송종현 (선문대학교 언론광고학부)
  • Received : 2011.09.01
  • Accepted : 2011.10.11
  • Published : 2011.10.28

Abstract

The purpose of this research is to seek for improvements in the services provided by the Korean broadcasting services overseas that face stagnation in the industry. Therefore, the research bases its observation on analyzation of the influences the principal attributes of the broadcasting service contents has on the satisfaction of the overseas Korean viewers. This research classifies broadcasting services into three categories; degree of completion, effectiveness, and public interest. It further established such elements and the internal and external cognitive factors of broadcasting company as factors of direct influence on the level of satisfaction. This study suggests practical alternatives as solution through comparative analysis between the group with low viewer rating and the group with high viewer rating in accordance to the above mentioned research framework.

본 연구는 최근 침체위기를 맞고 있는 해외 한국어방송사들의 방송서비스 개선방안을 모색하기 위해 해외 교민들을 대상으로 방송콘텐츠 서비스의 주요 속성이 방송을 송출하는 해외 한국어방송사의 만족도에 영향을 미치는 과정을 탐색적으로 분석하였다. 본 연구에서는 해외 한국어방송사가 주로 제공하는 서비스를 방송콘텐츠의 완성도, 방송콘텐츠 제공의 효율성, 방송콘텐츠의 공익성이라는 세 가지의 틀로 구분하였고, 이러한 세가지 속성이 방송사에 대한 만족도에 영향을 주는 주요 요인으로 설정하였다. 또한 방송사의 내적요인과 외적요인이 방송사의 만족도에 직접적으로 영향을 주는 요인으로 설정하였다. 이러한 연구모형을 시청률이 낮은 집단과 높은 집단을 나누어 비교분석함으로써 해외한국어방송사에 대한 만족도 촉진을 향상시키기 위한 현실적인 대안을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 감사원 평가연구원, 정책(사업)평가를 위한 구조방정식모형(SEM)의 이론과 응용, 2005.
  2. 김승환, "TV 뉴스 콘텐츠의 채널 선택 유형에 따른 수용자 특성", 한국콘텐츠학회논문지, 제7권, 제6호, pp.1-224, 2007(6). https://doi.org/10.5392/JKCA.2007.7.6.099
  3. 이준웅, 김은미, 심미선, "시청자프로그램 품질평가가 채널 브랜드자산에 미치는 영향", 방송연구, 제56호, pp.273-304, 2003.
  4. 임채완, 재외한인 언론인 네트워크, 북코리아, 2008.
  5. 장우진, 이왕무, "AMOS 구조방정식모델에 의한 민원인의 지적행정 서비스품질 평가모형 추정", 한국지적정보학회지, 제3호, pp.78-95, 2001.
  6. 최세경, "융합 환경에서 방송콘텐츠의 공정 접근성(fair access)논의", KBI Focus, 통권19호, 2006.
  7. 황덕란, "온라인쇼핑몰에서 소비자의 쇼핑 동기와 감정이 쇼핑행동에 미치는 영향", Journal of Business Research, Vol.22, No.2, pp.347-375, 2007.
  8. C. E. Baker, Media, Markets, and Democracy, Cambridge University Press, 2002.
  9. H. Baumgartner and C. Homburg, "Applications of Structural Equation Modeling in Marketing and Consumer Research: A Review," International Journal of Research in Marketing, Vol.13, pp.139-161, 1996. https://doi.org/10.1016/0167-8116(95)00038-0
  10. M. Shaw, "Positioning and Price: Merging Theory, Strategy, and Tactics," Journal of Hospitality & Tourism Research, Vol.15, No.2, pp.31-39, 1992. https://doi.org/10.1177/109634809201500205
  11. A. Parasuraman, L. L. Berry, and V. A. Zeithaml, "Servqual : A multiple-Item Scale for Measuring Consumer Perception of Service Quality and Satisfaction," Journal of Retailing, Vol.64(Spring), pp.12-40, 1989.