Abstract
Greimas's Carre Semiotique, as Floch showed in his analysis of car, has much effectiveness not only in theoritical aspect but also in practical aspect. This paper used his theory to analysis the value system of MMORPG. Lineage, the game known as representative game of 'nogada', was the starting point. WOW is supposed to have opposition relation with lineage and Ragnarok contradiction relation, and Mabinogi non contradiction relation. As well as games, the concepts that match to 'nogada' of lineage are also supposed. The value system of games is expected to be useful in further systematic analysis of games and also in practical area of design and marketing.
그레마스의 기호사각형은 플로슈의 자동차 분석사례를 통해서 드러났듯이 이론적인 측면에서는 물론 실용적인 측면에서도 유용하다. 본 논문은 그의 이론을 활용하여 MMORPG의 가치체계를 분석하고자 하였다. 속칭 '노가다'게임으로 알려진 리니지를 시작으로 하여 그에 대한 상반항과 게임 사례를 찾고 다시 모순항, 비모순항을 찾는 방식으로 MMORPG의 가치체계를 분석하였다. 리니지의 상반항으로는 와우, 모순항으로는 라그나로크, 비모순항으로는 마비노기를 찾았으며, 역시 '노가다'에 상응하는 개념들을 설정하였다. 이러한 작업은 향후 보다 체계적인 게임 분석에 유용할 것으로 기대되며, 또한 실무적으로도 기획, 마케팅에서 유용성이 있을 것으로 기대된다.