과제정보
이 논문은 2009년 정부(교육과학기술부)의 재원으로 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임 (KRF-2009-32A-B00138).
이 연구의 목적은 연장입양가족의 적응과정을 이해하고, 그에 대한 실체이론을 구축하고자 하는 것이었다. 이러한 목적을 달성하기 위하여, 본 연구에서는 연장아동을 입양하여 양육하고 있는 입양모들을 대상으로 심층면접을 실시하고 질적 접근으로 자료를 분석하였다. 분석 결과, 연장입양가족의 적응과정에 대한 이론적 모형이 구성되었고, 여기에는 연장입양가족들이 적응해 가는 과정에서 거치게 되는 여러 국면들과 경험들, 그리고 연장입양가족의 적응을 방해하는 장애물과 적응을 위해 가족들이 동원하고 활용하는 자원과 전략들이 포함되었다. 적응과정상의 국면들은 낯선 만남, 충격, 고군분투, 조절, 안정 등 다섯 가지 국면으로 구성되었다. 연장입양가족의 적응과정을 방해하는 장애물들로는 문제행동, 잃어버린 시간, 준비 부족, 경험 부족, 악순환의 고리, 혼자 버팀, 부적절한 자원, 지지 받지 못함, 비난받음 등이 있었고, 연장입양가족들이 활용하는 자원과 전략으로는 양육 경험, 지적 능력, 의지, 신앙, 관점 전환과 같은 개인 자원과 능력, 배우자나 다른 자녀와 같은 가족 자원, 확대 가족, 친척, 친구, 이웃, 다른 입양가족과 같은 비공식 지지체계, 입양실무자나 원조전문가들과 같은 공식 자원 등이 포함되었다. 이러한 연구결과를 근거로, 입양분야에서 연장입양가족의 적응을 돕기 위한 정책과 실천 지침들을 제언하였다.
The purpose of this study is to understand the adjustment process of families adopting an older child, and to generate a substantial theory. To achieve this purpose, we conducted in-depth interviews with mothers adopting an older child and analyzed data with qualitative analysis approach. From the analysis, theoretical model has been made, and the model includes the adoptive families' diverse experiences, barriers to adjustment as well as resources and strategies that they mobilized and used for smooth adjustment. Their experiences in the process of adjustment consisted of five phases: unfamiliar meeting, shock, fighting alone without support, control, and stability. Barriers to adjustment process were composed of adoptees' problem behaviors, loss of time, lack of preparation, lack of experiences, repetition of the vicious circle, withstanding alone, improper resources, lack of support, and being criticized. Resources and strategies that families adopting an older child utilized were individual resources and ability such as rearing experiences, intellectual ability, willingness, belief, and perspective change; family system such as spouse and other offsprings; informal support system such as extended families, relatives, friends, neighbors, and other families adopting an older child; formal resources such as adoption workers and helping professionals. From our results, we suggested policy and practice guidelines to help adjustment experiences for families adopting an older child.
이 논문은 2009년 정부(교육과학기술부)의 재원으로 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임 (KRF-2009-32A-B00138).