DOI QR코드

DOI QR Code

Risk Analysis of Travelling Vehicles by Cross Wind

횡풍에 의한 주행 차량 위험도 해석

  • 이일근 (한국도로공사 도로교통연구원, 한양대학교) ;
  • 조병완 (한양대학교 토목공학과)
  • Received : 2011.04.07
  • Accepted : 2011.08.24
  • Published : 2011.09.15

Abstract

Travelling vehicles on roads may slip or overturn due to strong cross wind. This paper presents the path deviation equation and the overturning equation of vehicle, and the process of evaluating the cross wind risk. Case studies for cars and trucks are carried out. It explains the mechanism why the deviation occurs according to the types of vehicles. It shall help to prepare the measures for reducing the risk of travelling vehicles in high wind speeds.

도로를 주행하는 차량이 강풍구간을 지날 때 바람에 의한 횡력으로 경로를 벗어나 추돌사고를 일으킬 수 있다. 또한 높은 풍속에서는 차량이 전도하면서 대형 사고를 유발할 수 있다. 본 연구에서는 우선 횡풍에 의한 차량의 경로이탈과 전도에 대한 해석 매카니즘을 고찰하였다. 그리고 차량의 횡풍 위험도를 파악하기 위해 승용차와 트럭 등 10종의 대표 차량에 대한 위험도 해석을 실시하였다. 또한 횡풍 위험도가 차량의 주행속도와 특성 등에 따라 많은 편차가 있으며, 편차 발생 원인을 분석하였다. 본 연구 결과는 강풍이 잦은 도로환경에서 주행안전성 확보 방안을 마련하기 위한 기초자료로 활용 가능할 것이다.

Keywords

References

  1. 정운용 등(2003), "고속도로 강풍지역 차량주행 안전성 확보방안 연구", 연구보고서, 한국도로공사
  2. 이일근, 조준상(2008), "고속도로 시설물 내풍설계연구", 연구보고서, 한국도로공사
  3. 권순덕, 정운용(2003) 강풍에 의한 차량 주행 안전성 평가, 대한토목학회논문집 제23권 제5A호, 2003.9, pp.977-984
  4. C.C. MacADAM(1989) Static Turning Analysis of Vehicles Subject to Externally Applied Forces, Vehicle System Dynamics, 18, pp.345-357 https://doi.org/10.1080/00423118908968926
  5. CarSim, http://www.carsim.com, Mechanical Simulation Corporation
  6. Emmelmann, H.J.(1981) Driving stability in side winds, Aerodynamics of Road Vehicles, Hucho (ed.), Vargel Verlag, pp.201-221.