A Qualitative Study on the Problem of Educating Children in Multicultural Families

다문화가족의 자녀교육 문제에 관한 질적 연구

  • Received : 2011.01.31
  • Accepted : 2011.07.22
  • Published : 2011.08.31

Abstract

The purpose of this study was to investigate diversity in the situations of multicultural families regarding the education of their children and to suggest rational ways of educating children in multicultural families. The participants in this study were 16 mothers from multicultural families typically characterized by an international marriage in which a Korean male had married a non-Korean female. The data were collected using intensive interviews over a course of three months and were analyzed by grounded theory. The results of this study showed that the participants had difficulty in adapting to the styles of educating children in Korean families and that they could not help their children do homework by themselves due to the limited personal relationships, the shortage of information about educating children, and an lack of organized education programs on Korean culture and history. Thus, they solved these problems by depending on different extracurricular activities and thus incurred a financial burden to support these activities. This led to excessive amounts of time and energy to earn the money to support the activities, which gave them few opportunities to acquire information on educating children by, for example, meeting with others. This explained their dependency on different extracurricular activities so as to solve the problem of their educating children. In an effort to seek ways to break this vicious circle, this study emphasized that policies related to educating children in multicultural families should focus on helping multicultural families strengthen their abilities to educate their children fundamentally.

Keywords

References

  1. 금명자․이영선․김수리․손재환․이현숙(2006). 다문화가정 청소년(혼혈청소년) 연구: 사회적응 실태조사 및 고정 관념 조사. 국가청소년위원회, 한국청소년상담원.
  2. 김갑성(2006). 한국 내 다문화가정의 자녀교육 실태조사 연구. 서율교육대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  3. 김경숙․공진희․이민경(2007). 교사를 통해 본 다문화 가정 유아 부모의 특성과 유치원 교육 참여에 대한 질적 연구. 특수아동교육연구, 9(4), 311-335.
  4. 김금자(2009). 다문화가족의 자녀교육에 관한 문화기술적 연구: 한국-베트남 결혼이민자가족을 중심으로. 평택대학교 대학원 사회복지학과 사회복지학 전공 박사학위 논문.
  5. 김승권․김유경․조애저․김혜련․이혜경․설동훈․정기선․심인선(2010). 2009년 전국 다문화가족실태조사 연구. 보건복지가족부, 법무부, 여성부, 한국보건사회연구원.
  6. 김이선(2009). 다문화가족 자녀 지원 정책의 과제. 젠더리뷰, 가을호, 11-18.
  7. 김이선․김민정․한건수(2006). 여성 결혼이민자의 문화적 갈등 경험과 소통증진을 위한 정책과제. 서울: 한국여성개발원.
  8. 박계란․이지민(2011). 다문화 가정 아동의 학교생활적응에 영향을 미치는 요인. 한국가정관리학회지, 29(2), 89-100.
  9. 박민서(2007). 다문화가정 아동의 학교생활적응에 영향을 미치는 요인에 관한 연구: 충청남도 천안시와 아산시를 중심으로. 순천향대학교 대학원 사회복지학과 석사학위논문.
  10. 박민정․이병인(2010). 다문화가정 유아의 교육기관 적응과 정과 상호작용 행동유형에 관한 근거이론적 접근. 특수교육학연구, 45(1), 129-151.
  11. 배은수(2006). 한국 내 이주노동자 자녀들의 학교생활에서의 갈등 해결 방안: 초등학교를 중심으로. 교육인류학연구, 9(2), 25-55.
  12. 보건복지가족부․전국다문화가족사업지원단(2009a). 부모자녀 관계 및 자긍심 향상 프로그램 자료집.
  13. 보건복지가족부․전국다문화가족사업지원단(2009b). 다문화 가족 아버지 프로그램 자료집.
  14. 신경림․조명옥․양진향(2008). 질적 연구 방법론. 이화여자대학교출판부.
  15. 양계민․조혜영․이수정(2009). 미래한국사회 다문화역량강화를 위한 아동․청소년 중장기 정책방안 연구 I: 다문화 가정 청소년의 역량개발을 중심으로. 한국청소년정책연구원.
  16. 여성가족부․전국다문화가족사업지원단(2010a). 부모-자녀 관계 증진 프로그램 자료집.
  17. 여성가족부․전국다문화가족사업지원단(2010b). 생활지도 및 학교 입학 준비 프로그램 자료집.
  18. 오성배(2005). 코시안(Kosian) 아동의 성장과 환경에 관한 사례 연구. 한국교육, 32(3), 62-83.
  19. 옥경희․박미정(2009). 2009 광주광역시 다문화 가정 어머니의 차별 및 인권침해 경험과 지역사회 활동에 관한 실태조사 보고서: 초등 4학년 이상의 자녀를 둔 다문화 가정을 중심으로. 국가인권위원회 광주인권사무소, 광주 YMCA.
  20. 유재신(2008). 다문화가족 자녀교육의 실태와 지원방안에 관한 연구. 원광대학교 대학원 사회복지학과 박사학위 논문.
  21. 이범관(2009). 다문화가족 자녀 교육지원을 위한 현장토론회 보고서. 2009년 정책자료집 II.
  22. 이종일(2007). 베트남 한국이주여성들의 다문화적응 문제에 대한 사회복지적 고찰. 경인신학대학원대학교 사회복지학과 석사학위 논문.
  23. 임형백․이성우․강동우․김미영(2009). 한국농촌의 다문화 사회의 특징. 농촌지도와 개발, 16(4), 743-773.
  24. 전경숙․임양미․양정선․이의정(2010). 경기도 다문화가정 청소년 생활실태와 지원방안 연구. (재)경기도가족여성연구원.
  25. 전경숙․정기선․이지혜(2007). 다문화 교육 정책방안 연구. 경기도교육청, (재)경기도가족여성개발원.
  26. 정일선(2006). 국제결혼 가족 및 아동 실태조사. 경북여성정책개발원.
  27. 조영달(2006). 다문화가정의 자녀 교육 실태 조사. 교육인적자원부.
  28. 조혜영․이창호․권순희․서덕희․이은하(2007). 다문화가족 자녀의 학교생활실태와 교사․학생의 수용성 연구. 서울: 한국여성정책연구원, 한국청소년정책연구원.
  29. 행정안전부(2009). 지방자치단체 외국인주민 현황조사 결과.
  30. Corbin, J. M., & Strauss, A. L. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, Inc.
  31. Creswell, J. W. (1998). 조흥식․정선욱․김진숙․권지성 공역 (2005). 질적 연구방법론: 다섯 가지 전통. 서울: 학지사.
  32. Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Newbury Park, CA: SAGE Publications, Inc.
  33. Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education: Revised and expanded from case study research in education. San Francisco, CA: Jossey-Bass Publishers.
  34. Strauss, A. L., & Corbin, J. M. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, Inc.