Research on Coffee House Types and the Expressive Elements in Their Space Design - With a Focus on Coffee Houses in Hongik Univ. -

커피전문점의 유형과 공간디자인 마케팅 표현요소 연구 - 홍대 커피 전문점을 중심으로

  • 곽성민 (국민대학교 실내디자인학과) ;
  • 김개천 (국민대학교 조형대학 실내디자인학과)
  • Received : 2011.06.30
  • Accepted : 2011.08.05
  • Published : 2011.08.31

Abstract

Despite the recent economic depression, the beverage industry is becoming as big as the bakery industry, reaching 3 trillion in scale. With the national income exceeding twenty thousand dollars, the consumption of coffee has greatly risen, of which professionals say that the coffee craze is only in the beginning stage. With this growth, the number of coffee shops is also increasing, and in order to increase competitiveness and to secure profit in the market economy, design marketing is being perceived as a very important factor. By examining domestic coffee shops and their space design, and deducting their marketing strategies and expressive elements of space design through SWOT analysis and 4P analysis, this research aims to analyze domestic coffee houses and their marketing strategies by case studies. This research shows how important expressive elements are through comparison of the various expressive elements of space design used in the individual types of coffee houses. Future research might investigate in depth about each element and their adequateness for the space types.

Keywords

References

  1. 강준만.오두진, 고종 스타벅스에 가다, 인물과 상사, 2005
  2. 박영봉, 마케팅 원론, 박영사, 1996
  3. 최종선, 마케팅문화를 창출하자, 유나이티드 컨설팅그룹, 1990
  4. 이형일, 공간의힘 스페이스마케팅, Ubiquitos, 2009
  5. 김용만, 새로운 마케팅, 경남대학교 출판부, 1999
  6. 한해리.이현수, 공간마케팅 관점에서 본 복합문화 공간 사례에 대한 연구, 한국디자인학회 2010 디자인 통합 국제 학술대회 논문집, 2010
  7. 공지연.이창노, 감성디자인을 적용한 브랜드 커피전문점의 인테리어 디자인 성향에 관한연구, 한국실내디자인학회논문집 제19권 5호, 2010.10
  8. 임천순.반상진, SWOT분석을 활용한 지방 교육행정조직 역량 분석: 경기도 교육행정조직사례, 교육행정연구 제22권 제2호, 2004
  9. 곽창주.박선희 외 4명, 스타벅스 경영전략 및 발전방향, 충남대학교, 2004
  10. 정영우, 커피전문점의 포지셔닝에 관한 연구, 한국호텔외식경영학회 호텔경영학 연구 15권 1호, 2006
  11. 박성신, 공간 디자인 마케팅의 전략과 효과에 관한 연구, 연세대학교 건축공학 박사논문, 2007
  12. 이진영, 국내커피전문점의 브랜드 캐릭터에 의한 브랜드페르소나 연구, 이화여자대학교 디자인대학원 석사논문, 2010
  13. 김지현, 실내디자인 기업의 경영전략에 관한 연구, 주거 디자인 프레임 웍(Frame-째라)을 중심으로, 국민대학교 디자인대학원 석사논문, 2008
  14. 전진화, 공간디자이너를 위한 공간 디자인 마케팅에 관한 연구, 이화여자대학교 디자인대학원 석사논문, 2008
  15. 이민경, 판매 공간의 비주얼 마케팅이 요소에 관한 연구, 호서대 문화콘텐츠 대학원: 비주얼머천다이징학과 석사논문, 2006
  16. 정원채, 프랜차이즈 커피전문점을 통해서 본 근린생활시설의 도시.건축적 변화, 서울시립대학교 건축학과 석사논문, 2010
  17. 장희나, 브랜드 커피 전문점의 공간디자인 구성요소와 마케팅과의 관계분석 연구, 중앙대학교 건설대학원 석사논문, 2010
  18. 한국 경제 뉴스, http://www.hankyung.com/news/app/newsview.php?aid=2011060608321