A Study on the Relevance of Social Cognitive Map Analysis to Peer Subgrouping of Elementary School Students

초등학생의 또래하위집단 분류에 대한 사회인지도 분석의 적합성 연구

  • Received : 2011.08.14
  • Accepted : 2011.09.22
  • Published : 2011.10.01

Abstract

This study aims to demonstrate how well SCM analysis, which indicates social cognitive map of categorizing peer subgroups of elementary school students, corresponds with that of teachers. To do this, the subject of this study includes two classes of the 3rd and the 5th grade students in D elementary school in B-gu, Busan city. Over 30 students of each gender in each grade were surveyed with social network questionnaires to collect data. The result of the social network survey was analyzed by SCM 4.0 program to categorize peer subgroups within each class. The categorized peer subgroups were reported to the class teacher. Based on the report, the class teachers observed peer subgroups in classes. After the teachers observed and categorized the students into several peer groups, an analysis was conducted to compare the peer subgrouping by students with that by teachers. The result showed the two were 80% correspondent to each other regardless of gender and grade. If interobserver reliability stays within the range of 80-100%, it is considered reliable. And this leads to the conclusion that peer subgrouping by students' cognition and that by teachers' observation can be regarded quite corresponding. In conclusion, peer subgrouping through SCM is significant when peer subgrouping Korean children, and it appears to be more significant when analyzed considering different variables including gender and grade. Peer subgrouping by girls is shown to be more accurate than that by boys.

본 연구는 초등학생의 또래하위집단 분류에 대한 사회인지도를 나타내어주는 SCM의 방법이 교사의 관찰 분류와 일치하는지를 알아보는데 그 목적을 두었다. 이를 위하여 본 연구의 연구 대상으로 부산광역시 B구에 소재한 D초등학교 3학년(중학년)과 5학년(고학년)이며 한 학년당 2학급을 선정하였다. 인원은 각 학년당 남녀 각각 30명 이상을 대상으로 했으며 사회적 연결망 질문지를 통해 자료를 수집했다. 연구 대상 아동들의 사회적 연결망 질문지의 결과를 SCM 4.0 분석 프로그램에 입력하여 학급내 또래하위집단 분류를 실시하였다. 아동들의 지각에 근거한 SCM 4.0 분석 프로그램에 의한 또래하위집단 분류 결과를 담임 교사에게 보고한 후, SCM에 의한 또래하위집단 분류 결과를 바탕으로 담임 교사가 학급내 또래하위집단을 관찰하였다. 교사 관찰에 의한 또래하위집단 분류가 종료된 후, 아동들의 지각에 의한 SCM 4.0 분석 프로그램의 또래하위집단 분류와 교사 관찰에 의한 또래하위집단 분류 간의 일치도를 알아보기 위해 관찰자간의 일치도를 분석해보았다. 그 결과 학년이나 성별에 관계없이 관찰자간의 일치도가 80%이상으로 분석되었다. 일반적으로 관찰자 간의 신뢰도(IOR; interobserver reliability)가 80-100% 범위에 있을 때 양호한 것으로 평가되므로(Martin & Pear, 2003), 교사관찰에 의한 또래하위집단 분류와 아동들의 지각에 근거한 SCM 4.0 분석 프로그램에 의한 또래하위집단 분류 간의 일치도는 양호한 것으로 나타났다. 결론적으로 SCM에 의한 또래하위집단 분류는 한국의 아동들에 대한 또래하위집단 분류에서도 유의미하며, SCM 4.0 분석 프로그램을 사용하여 학급내 또래하위집단을 분류할 때 학년에 따라 혹은 성별에 따라 조건을 달리 적용하여 분류하는 것이 더욱더 적합할 가능성을 보여주었다. 또한, 여학생의 또래하위집단 분류는 남학생의 또래하위집단 분류보다 좀 더 정확하게 분류되는 것으로 나타났다.

Keywords