Numerical Analysis on the Effect of Blade Sweep and Lean on the Performance of a Partial Admission Supersonic Turbine

스윕과 린을 적용한 부분흡입형 초음속 터빈의 성능 특성에 관한 수치적 연구

  • 권태운 (부산대학교 항공우주공학과 대학원) ;
  • 정수인 (부산대학교 항공우주공학과 대학원) ;
  • 조종재 (부산대학교 항공우주공학과 대학원) ;
  • 김귀순 (부산대학교 항공우주공학과) ;
  • 정은환 (한국항공우주연구원 터보펌프팀)
  • Received : 2010.12.01
  • Accepted : 2011.03.14
  • Published : 2011.04.30

Abstract

The present study deals with numerical flow analysis to investigate the effect of sweep and lean on the performance characteristics of a partial admission supersonic turbine. The flow analysis was performed for three different angles. The angles of sweep and lean are $5^{\circ}$, $10^{\circ}$, $15^{\circ}$. The results of the flow analysis showed that the efficiency is improved as the sweep angle is increased. However, a sweep angle of $5^{\circ}$ was less effective in comparison with the baseline model. The total pressure loss was reduced as the lean angle is increased, but the total to static efficiency was decreased.

본 논문에서는 스윕과 린의 각도에 따른 부분흡입형 초음속 터빈의 성능 특성을 분석하기 위하여 유동해석을 실시하였다. 유동해석은 스윕과 린의 3가지 각도($5^{\circ}$, $10^{\circ}$, $15^{\circ}$)에 대해 수행되었다. 해석결과, 전반적으로 스윕 각도에 커질수록 효율이 증가하였다. 다만, 스윕 각도가 $5^{\circ}$일 때에는 기본익형보다 효율이 더 떨어졌다. 린 각도가 커질수록 전압력 손실은 줄어들었지만 정효율은 감소하였다.

Keywords

References

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