References
- 권인수 (2002). 간호학 임상실습교육에 대한 연구논문 분석. 대한간호학회지, 32(2), 706-715.
- 권인수, 이가언, 김경덕, 김영희, 박경민, 박현숙, 손수경, 이우숙, 장금성, 정복례 (2006). 간호대학생의 비판적 사고 성향 측정도구 개발. 대한간호학회지, 36(6), 950-958.
- 김영진, 송현경, 이미애 (2011). 간호사가 자각하는 전문직 자아개념. 수간호사의 리더십과 간호사 업무수행 능력간의 관계. 간호행정학회지, 17(1), 96-105.
- 김혜순, 이여진, 양인순 (2005). 재학시 주문선택 실습이 간호사의 임상수행능력에 미치는 효과. 한국간호교육학회지, 11(2), 206-213.
- 남혜현 (1996). 간호학생을 위한 임상실습 평가도구의 개발. 이화여자대학교 석사학위논문, 서울.
- 도복늠, 이길자, 이정지, 오경옥, 안황란, 박현숙, 이경리, 이혜경, 김연화 (2005). 인간관계와 커뮤니케이션. 서울: 정담 미디어.
- 박정혜 (2011). 간호교육을 통하여 학생들에게 육성해야 하는 능력에 대한 고찰-학제 및 일반적인 대학교육과의 차이를 중심으로. 간호행정학회지, 17(1), 74-87.
- 손영희, 강현숙, 박영숙, 한혜자, 권성복, 조경숙, 임난영, 김동옥, 김주현, 손행미, 이은희, 이여진 (2006). 3, 4년제 졸업예정 간호학생의 간호역할에 대한 관찰 및 수행정도 비교연구. 기본간호학회지, 13(2), 172-181.
- 양선희, 이옥철, 이우숙, 윤진, 박창승, 이숙정 (2009). 교수학습법에 따른 3개 간호대학생의 비판적 사고성향과 임상수행능력., 한국간호교육학회지, 15(2), 149-158.
- 양진주 (2009). 간호학생의 임상수행능력에 영향을 미치는 요인. 한국간호교육학회지, 15(2), 159-165.
- 양진주, 박미영 (2004). 간호학생의 임상수행능력과 자기주도적 학습의 관계, 한국간호교육학회지, 10(2), 271-276.
- 유문숙, 유일영, 박연옥, 손연정 (2002). 기본간호학 실습교육 방법에 따른 학생들의 간호수행능력의 비교. 대한간호학회지, 32(6), 327-335.
- 이명하, 김현경, 정석희, 문인오 (2011). 간호관리학 임상실습에서 과제수행방식이 간호대학생의 의사소통능력에 따라 문제해결 능력과 간호역량에 미치는 효과. 간호행정학회지, 17(1), 106-114.
- 이여진 (2008). Blended Learning을 이용한 임상실습 오리엔테이션 프로그램의 효과. 한국간호교육학회지, 14(1), 30-37.
- 이여진 (2009). 학점은행제 교육과정 간호사들의 임상경력에 따른 간호과정 재교육의 효과비교-숙련성, 비판적 사고성향, 임상의사결정 능력을 중심으로. 간호행정학회지, 15(2), 275-283.
- 탁영란, 강경아, 김주환, 김태경, 김혜옥, 송정희, 윤이화, 윤혜상, 이승수, 정덕유 (2009). 간호사를 위한 실무통계학. 서울: 포널스출판사.
- Facione, P. A., Facione, N. C., & Giancarlo, C. F. (1996). The california critical thinking disposition inventory test manual. 1st. ed, Rev. California: The California Academic Press/Insight Assessment.
- Freeman, L. H., Voignier, R. R., & Scott, D. L. (2002). New curriculum for a new century: Beyond repacking. Journal of Nursing Education, 14(1), 38-40.
- Richard, J. S., & Leta, H. (2003). Responsibility to the frenzy to assess learning in higher education. Change, 35(1), 10-19. https://doi.org/10.1080/00091380309604739
- Rochester, S., Kilstoff, K., & Scott, G. (2005). Learning from success: Improving understanding the capabilities of successful nurse graduates. Nurse Education Today, 25, 181-188. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2004.12.002
- Webber, P. B. (2002). A curriculum framework for nursing. Journal of Nursing Education, 41(1), 15-24.
Cited by
- Influence of Critical Thinking Disposition and Emotional Intelligence on Clinical Competence in Nursing Students vol.16, pp.1, 2015, https://doi.org/10.5762/KAIS.2015.16.1.380
- Analysis of Positioning in the Nursing Students' Narrative of the Experiences of Clinical Practice vol.20, pp.1, 2014, https://doi.org/10.5977/jkasne.2014.20.1.129
- The Study on The Professional Self-Concept, Ego-Resilience, Clinical Competence of Nursing Students vol.2, pp.2, 2014, https://doi.org/10.15205/kschs.2014.2.2.98
- Critical Thinking Disposition, Professional Self-Concept and Clinical Competence in Nursing Students vol.7, pp.4, 2013, https://doi.org/10.12811/kshsm.2013.7.4.105
- The relationship among nursing student's knowledge, nursing skill and perceived performance of tracheostomy care vol.27, pp.2, 2016, https://doi.org/10.7465/jkdi.2016.27.2.463
- Impact of Self-Directed Learning Ability and Metacognition on Clinical Competence among Nursing Students vol.20, pp.4, 2014, https://doi.org/10.5977/jkasne.2014.20.4.513
- Impact of Critical Thinking Disposition, General Self-Efficacy, and Leadership on Clinical Competence in Nursing Students vol.24, pp.3, 2012, https://doi.org/10.3946/kjme.2012.24.3.223
- Comparison of Factors influencing Satisfaction of Clinical Practice between Associate and Bachelor Nursing Students vol.13, pp.1, 2013, https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.01.311
- Development and Effects of Emotional Intelligence Program for Undergraduate Nursing Students: Mixed Methods Research vol.44, pp.6, 2014, https://doi.org/10.4040/jkan.2014.44.6.682
- Factors Influencing Clinical Competence in Nursing Students vol.20, pp.4, 2013, https://doi.org/10.7739/jkafn.2013.20.4.438
- Factors Influencing Organizational Socialization in Nursing Students vol.20, pp.4, 2014, https://doi.org/10.5977/jkasne.2014.20.4.463
- Clinical Practice Performance According to Type of Practices and Satisfaction of Clinical Practice in Students at Child Health Nursing vol.19, pp.4, 2013, https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.4.542