DOI QR코드

DOI QR Code

간호학생의 전공연계 봉사학습 경험

The Experience of Service-Learning in Connection with the Major of Nursing

  • 투고 : 2011.04.25
  • 심사 : 2011.06.22
  • 발행 : 2011.08.31

초록

Purpose The purpose of this study was to explore the experience of service-learning in connection with the major of nursing. Method: This is qualitative research based on the application of a focus-group research method and Glaser's grounded theory. The nine participants of the research participated in the process of developing a service-learning program to promote health in the elderly. They operated the program by acting as instructors for more than 12 months. Results: The basic socio-psychological problems hared by the participants of the research is 'burden'. The basic social process required to solve the problem is 'self-realization' which has been successively shown in the order of the stage of experiencing a surge of will, the stage of recognizing the occurrence of internal and external changes, the stage of being confident, and the stage of obtaining self-respect. Throughout the process, the participants solved 'burden' in a positive way through reflections and reciprocity, developing and strengthening their capabilities. Conclusion: Based on the results, it is necessary to consider the development of a service-learning program in connection with the nursing major in order to provide the students studying nursing with the opportunity to have various learning experiences.

키워드

참고문헌

  1. 권영미, 송미승 (2002). 간호학생의 자원봉사경험: 부담감의 해결과정. 한국간호교육학회지, 8(2), 177-186.
  2. 김도희, 김은영, 김경희, 이영선 (2007). 사회복지전공학부생의 자원봉사 활동 과정 질적 분석:근거이론 적용. 소년복지연구, 9(2), 101-122.
  3. 김수영, 양경미, 오현이, 김진선 (2002). 간호학과와 사회복지학과 학생들이 노인에 대한 지식과 태도. 한국노년학, 22(3), 21-36.
  4. 김순이, 김신미, 양승희 (2001). 간호학생의 치매노인 봉사체험 연구. 질적연구, 2(1), 66-76.
  5. 김윤정, 정선아 (2001). 청소년의 노인에 대한 태도: 노인에 대한 인식과 행동 간의 관계 규명을 중심으로. 한국가정관리학회지, 19(6), 173-183.
  6. 김은영, 유숙영 (2008). 봉사-학습이 대학생의 지역사회참여의식, 학업적 자기효능감 및 학습동기에 미치는 효과. 교육학연구, 46(4), 233-254.
  7. 류나미, 최은희 (2007). 대학생이 경험하는 봉사에 대한 현상학적 연구. 청소년학연구, 14(2), 1-26.
  8. 박정원, 하나선 (2003). 간호학생의 임상실습 경험. 정신간호학회지, 12(1), 27-35.
  9. 선우현 (2000). 대학사회봉사 활성화 방안에 관한 학학협동 프로그램 중심으로. 호남대학교 대학원 석사학위논문, 광주.
  10. 송남호 (2004). 간호학생들의 시각장애인 봉사체험 연구. 한국보건간호학회지, 18(1), 50-60.
  11. 심문숙 (2006). 간호학생들의 독거노인 간호경험. 노인간호학회지, 8(1), 73-82.
  12. 안현주 (2008). 대학생 자원봉사활동 지속성에 영향을 미치는 요인에 관한 연구. 서울시립대학교 대학원 석사학위논문, 서울.
  13. 안효진 (2010). 예비 유아교사의 전공 관련 봉사학습의 의미 탐색. 한국생활과학회지, 19(3), 471-485
  14. 윤은숙 (2008). 노인간호학 개설현황 및 교과과정 조사연구 - 4년제 간호학과를 중심으로 -. 한국간호교육학회지, 14(2), 188-194.
  15. 이성철. 이은승 (2008). 전공학문연계 봉사학습 만족도 조사 연구. 한국대학사회봉사협의회 연구보고서.
  16. 이소진 (2004). 대학생의 사회봉사 만족도 및 지속의사에 지도감독이 미치는 영향에 관한 연구. 강남대학교 대학원 석사학위논문, 용인.
  17. 주선옥 (2008). 간호대학생의 노인에 대한 지식과 태도 비교. 조선대학교 대학원 석사학위논문, 광주.
  18. 한국대학사회봉사협의회 (2010). 대학의 사회봉사 참여 현황 조사 설문 분석. 한국대학사회봉사협의회 보고서.
  19. 한인영, 박형원, 김주현 (2005). 전공교육과 연계한 봉사학습의 효과 연구: 사회복지교육을 중심으로. 한국사회복지학, 57(3), 251-276.
  20. 홍연숙 (2000). 대학생의 자원봉사활동 참여동기 및 중단원인에 대한 분석. 청소년복지연구, 2(2), 3-30.
  21. 황윤영 (2005). 간호학생의 노인병동 임상실습 경험. 한국간호교육학회지, 11(1), 73-85.
  22. Eyler, J., Giles, D. E., & Braxon, J. (1997). The impact of service-learning on college students. Michigan Journal of Community Service-Learning, 4, 57-76.
  23. Kendle, J., & Zoeller, L. H. (2007). Providing time out: a unique service learning clinical experience. Annual Review of Nursing Education, 10(4), 41-54.
  24. Loewenson, K. M., & Hunt, R. J. (2011). Transforming attitudes if nursing students: evaluation a service-learnig experience. Journal of Nursing Education, 50(6), 345-349. https://doi.org/10.3928/01484834-20110415-03
  25. Manzo, A. K. (2008). Service learning. Educational Week, 27(34), 5.
  26. Mckinlay, A., & Cowan, S. (2003). Student nurses' attitudes towards working with older patients. Journal of Advanced Nursing, 43(3), 298-309. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.2003.02713.x
  27. Gillis, A., & Lellan, M. M. (2010). Service learning with vulnerable populations: review of the literature. International Journal of Nursing Education Scholarship, 7(1), Art. 41, 1-27.
  28. Glaser, B. G. (1998). Doing grounded theory: Issues and discussions. Mill valley. CA: Sociology Press.
  29. Schreiber, R. S., & Stern, P. N. (2001). Using grounded theory in nursing. New York: Springer Publishing Company.
  30. Smith, M. C. (2008). Does service learning promote adult development? theoretical perspectives and directions for research. New Directions for Adult and Coutinuing Education, 118, 5-15.

피인용 문헌

  1. The Influential Factors for the Attitude of Health-Care University Students on Cardiopulmonary Resuscitation vol.14, pp.5, 2013, https://doi.org/10.5762/KAIS.2013.14.5.2271
  2. Affective Outcome According to KCUE-Q1(Korean College and University Education Questionnaire) in Nursing Students vol.14, pp.10, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.10.862
  3. Effects of Hope and Gratitude on Spirituality among Nursing Students vol.20, pp.4, 2014, https://doi.org/10.5977/jkasne.2014.20.4.569