DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of a Web-based Learning Contents in Operating Room Nursing for Nursing Students

간호학생을 위한 웹기반 수술간호 학습콘텐츠의 효과

  • Received : 2011.06.21
  • Accepted : 2011.08.26
  • Published : 2011.09.28

Abstract

This study was conducted to develop a web-based learning contents that assists nursing students' clinical practice on operating room nursing and to examine its learning effects. Based on contents and need analysis, 6 learning modules were developed regarding nursing care in surgical operation and operating equipments. In order to verify the effects of the program, this study employed a quasi-experimental pretest-posttest control group design. Knowledge was significantly higher in experimental group that was enhanced by the web-based learning contents than that of the control group (p<.001). However, there was no significant difference between the two groups in self-directed learning. Experimental group had significantly higher motivation toward learning, which was examined posttest only, compared to control group (p<.001). These results support that the implementation of an web-based learning contents need to be continued as an effective educational material but we need more research to establish how this can be effectively implemented in a students' practicum.

최근 임상현장은 소비자의 질적 간호에 대한 요구로 인해 임상실무 중심의 간호교육을 목표로 교육현장의 변화가 일고 있다. 본 연구는 간호계의 변화에 발맞춰 임상실습 강화를 목표로 웹기반 수술간호 콘텐츠 학습을 실시하고, 그에 따른 수술실 관련 지식, 자기주도적 학습능력, 학습동기 측면의 효과성을 입증하고자 시행하였다. 본 프로그램은 대상자의 교육요구도를 바탕으로 6개 모듈로 구성하였고 4년제 간호학과를 대상으로 2년에 걸쳐 시행되었다. 그 결과 본 예비학습 프로그램이 수술실 임상실습 전 간호학생에게 수술실 관련 지식, 학습동기 측면에 도움을 주는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 박진아, 김복자, "종합병원 간호사의 비판적 사고 성향과 임상수행 능력", 대한간호학회지, 제39권, 제6호, pp.840-850, 2009.
  2. 송지호, simulation을 이용한 간호학 임상실습교육의 방향, 간호교육학회 춘계학술대회, 서울, 2011(5).
  3. 양진주, "웹기반 인공호흡기 실무 멀티미디어 컨텐츠 학습이 간호학생의 지식과 임상수행 능력에 미치는 효과", 성인간호학회지, 제18권, 제2호, pp.546-560, 2006.
  4. 조미영, "간호학 실습교육에 대한 국내 연구현황 분석", 한국간호교육학회지, 제16권, 제2호, pp.239-248, 2010. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2010.16.2.239
  5. 임난영, 송정희, "간호사 국가고시의 문제점과 개선방안에 대한 전문가 집단 연구", 기본간호학회지, 제14권 제2호, pp.157-165, 2007.
  6. A., Kenny, "Untangling the Web-barriers and benefits for nurse education an Australian perspective," J. of Nurse Education Today, Vol.20, No.5, pp.381-388, 2002.
  7. 김정순, 김명수, 황선경, "수술실의 간호오류 및 과오 예방을 위한 E-learning 실무교육 프로그램 개발 및 평가", 성인간호학회지, 제17권, 제5호, pp.697-708, 2005.
  8. 이여진, "Blended learning을 이용한 임상실습 오리엔테이션 프로그램의 효과", 한국간호교육학회지, 제14권, 제1호, pp.30-37, 2008. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2008.14.1.030
  9. F. Greenwood, "Critique of the graduate nurse; An international perspective", J. of Nurse Education Today, Vol.20, pp.17-23, 2000. https://doi.org/10.1054/nedt.2000.0424
  10. 이여진, "임상실습 적응을 위한 E-Learning Program 오리엔테이션 프로그램의 개발 및 평가", 성인간호학회지, 제19권, 제4호, pp.593-601, 2007.
  11. M. T. Willemsen-McBride, "Preceptorship planning is essential to perioperative nursing retention: matching teaching and learning styles," J. of Operating Room Nursing, Vol.28, No.1, pp.8-16, 2010.
  12. 황성자, "간호학생들의 임상실습 스트레스, 자기 효능감 및 자아존중감과의 관계", 한국간호교육학회지, 제12권, 제2호, pp.205-213, 2006.
  13. 양진주, 박미영, "간호학생의 임상수행능력과 자기주도적 학습의 관계", 간호교육학회지, 제2권 제10호, pp.271-277, 2004.
  14. 송영신, "지식경영 시스템을 활용한 신규간호사 e-learning 프로그램 개발 및 평가", 한국간호교육학회지, 제13권, 제1호, pp.82-89, 2007.
  15. 김영희, "기본간호학 실습교육의 동영상 사전학습에 대한 간호학생의 학습동기 및 자기주도성의 효과", 기본간호학회지, 제17권 제2호, pp.240-248, 2010.
  16. D. M. Billings, "A framework for assessing outcomes and practices in Web-based courses in nursing," Journal of Nursing Education, Vol.39, No.2, pp.60-67, 2000.
  17. 박상철, 고은영, 김종옥, "e-learning 사용의도와 학습성취도 영향 요인에 관한 연구", 지식연구, 제5권 제2호, pp.89-112, 2007.
  18. 박은희, "간호학생을 위한 수술간호 e-learning 프로그램의 개발 및 효과", 대한간호학회지, 제41권, 제1호, pp.36-47. 2011. https://doi.org/10.4040/jkan.2011.41.1.36
  19. P. J. Guglielmino, Development of self directed learning readiness Scale, University of Georgia, 1997.
  20. 유귀옥. 성인학습자의 자기 주도성과 인구학적 및 사회병인적 변인 연구. 서울대학교 박사학위논문, 1997.
  21. J. M. Keller, "Motivation design of instruction in CM Reigeluth(Ed). Instructional design theories and models," http;//www.arcsmodel.com
  22. 장희정, 주사방법 교육을 위한 코스웨어 개발 및 효과. 이화여자대학교 박사학위논문, 1996.
  23. 박진희, 이은하, 배선형, "간호대학생에게 e-러닝의 학업성취도 영향요인-웹 기반 건강사정 전자교과서를 중심으로.", 대한간호학회지, 제40권 제2호, pp.182-190, 2010.
  24. 김명애, 남승희, 김효은, "임상실습 초기와 종료후의 임상실습에 대한 간호학생의 인식변화", 기본간호학회지, 제11권, 제1호, pp.21-30, 2004.
  25. 김순례, 이종은, "간호대학생의 임상실습스트레스, 대처방식 및 자아존중감과의 관계", 한국간호교육학회지, 제11권, 제1호, pp.98-106, 2005.
  26. 이미진, 수술실 실습학생을 대상으로 한 참여교육의 효과, 을지대학교 석사학위논문, 2007.
  27. 이숙희, 김미희, 선광순, "간호학생의 임상수행능력과 관련요인; 문제 중심 학습을 한 대상자 중심으로", 성인간호학회지, 제19권, 제5호, pp.753-761, 2007.
  28. 이인숙, "e-learning 환경에서의 자기조절학습전략, 자기효능감과 e-learning 학습전략 수준 및 학업성취도 관련성 규명", 교육공학회지, 제19권, 제3호, pp.41-68.