DOI QR코드

DOI QR Code

A study of the Concept of Analogue-Digital Interaction Trace and its Application in Media Art

'아날로그-디지털 인터랙션 흔적'에 관한 개념 연구와 미디어 아트에의 응용

  • 최민아 (한독미디어대학원대학교 뉴미디어학부) ;
  • 권두영 (한독미디어대학원대학교 뉴미디어학부)
  • Received : 2011.03.22
  • Accepted : 2011.08.09
  • Published : 2011.09.28

Abstract

This paper describes the development of the media art environment concept, in which the user's interaction becomes visual arts in both digital and analogue media. It describes AD-Trace, an experimental media art component that investigates the aesthetic and technological possibilities through the development of interactive media artworks that utilizes that the traces of the user's interaction. The AD-Trace consists of three design components: Analogue Trace, Digital Trace, and Interaction Metaphor to guide user interactions with user's understanding. Three artworks are proposed to demonstrate the real world applications of the concept: AD-PD(analogue digital picture diary), AD-Star (analogue digital star), and AD-Map (analogue digital map).

본 논문에서는 인터랙티브 미디어 작품 제작에 적용 가능한 개념을 제안하고 개념이 적용된 미디어 아트작품에 대한 사용자 경험과 그것에 대한 결과물을 통해 개념의 타당성과 그 가능성을 시험해보고자 한다. 이를 위해 사용자 인터랙션 흔적을 아날로그와 디지털 형태로 남기도록 하는 '에이디-트레이스(AD-Trace)'라는 개념을 세우고, 이를 적용한 다양한 인터랙티브 미디어 아트 작품 창작을 시도하였다. 에이디-트레이스는 디자인 요소로서 '아날로그 흔적(Analogue Trace)', '디지털 흔적(Digital Trace)', 그리고 두 요소를 연결하면서 사용자의 인터랙션을 유도하여 보다 의미 있는 흔적을 남길 수 있도록 지원하는 '인터랙션 메타포(Interaction Metaphor)'를 갖는다. 이 세 가지 요소는 본 연구자의 세 개 작품인 '에이디-피디(AD-PD)', '에이디-스타(AD-Star)', 그리고 '에이디-맵(AD-Map)'에서 각 작품의 콘셉트에 맞게 디자인 되었으며, 사용자 참여 후 얻어진 결과물을 통해 에이디-트레이스가 가질 수 있는 특성을 분석하였다.

Keywords

References

  1. 김문형, 남제호, 홍진우, "UCC의 동향 및 전망, 정보통신산업진흥원", [IITA] 정보통신연구진흥원 학술정보 주간기술동향 1262호.
  2. 김보현, "Deconstruction: Jacques Derrida's "Trace", English Language and Literature, Vol.33, No.1, 1987.
  3. 정은주, 이연숙, "감성 인터랙션 공간디자인의 개념적 접근 연구", 한국실내디자인학회 학술발표대회논문집, Vol.7, No.2, 2005.
  4. 박평종, 흔적의 미학, 미술문화, 2006.
  5. 최민아, 권두영, "아날로그-디지털 인터랙션 흔적을 활용한 뉴미디어 공간디자인", 한국HCI학회학술발표대회. 2011.
  6. 최민아, "AD-Map". 한국HCI학회 학술발표대회, Creative Award. 2010.
  7. 최민아, "AD-Map", 서울DMC컬쳐오픈, KGIT뉴미디어아카이브전, 2010.
  8. H. Ishii and B. Ullmer, "Tangible Bits: Towards Seamless, Interfaces between People, Bits and Atoms," in CHI97, ACM. 1997. https://doi.org/10.1145/258549.258715
  9. J. R. Cooperstock, S. S. Fels, W. Buxton, and K. C. Smith, "Reactive Environments," Commun. ACM, Vol.40, No.9, pp.65-73. 1997. https://doi.org/10.1145/260750.260774