한국 관광기업의 경쟁우위 요인이 경영성과에 미치는 영향
The Management Performances originated from the Competitive Advantages of Korean Tourism Firms
- Shin, Kwang Ha (College of International Trade, Myongji University) ;
- Park, Myung Chan (Dept. of International Business Administration, Ansan College of Technology)
- 투고 : 2011.02.11
- 심사 : 2011.03.10
- 발행 : 2011.03.30
초록
본 논문은 한국 관광기업의 경쟁우위요인이 과연 해당기업들의 경영성과에 어떠한 영향을 미치는 가에 대한 실증연구이다. 즉, 한국의 수도권 및 경남권에서 경영활동을 수행하고 있는 관광기업들의 기본적인 현황과 문제점을 파악하고, 이어 FTA환경이라는 기회와 위협의 요인을 어떻게 적응하여 경쟁우위를 강화시키며 그들 자신의 경영성과를 제고할 것인가에 대한 연구인 것이다. 한국 관광기업의 경쟁우위는 일반적으로 중요하게 인식되고 있는 마케팅, 제품개발, 서비스 공급, 재무, 그리고 조직문화 등의 요인 등으로 분류하였으며 이들의 요인들이 경영성과에 미치는 영향력을 살펴보기로 한다. 종속변수인 경영성과는 매출, 이윤, 경영만족도로 분류하였다. 이들 간의 원인 관계를 실증적으로 분석하기 위해 구조방정식모델링 기법을 사용하였다. 분석 절차를 요약하면, 선행연구를 통해 문헌분석을 실행하고 이를 토대로 연구가설을 설립한 후 이를 검증하기 위한 실증분석을 실시하는 것이다. SPSS를 이용하여 상관분석, 신뢰성과 타당성 분석을 실행하였고, 가설검정을 위한 최종 추리통계분석인 구조 방정식 모델링을 통한 경로분석은 AMOS 통계프로그램을 활용하였다. 분석결과, 경영성과 변수들인 매출, 이윤과 경영만족도에 영향을 미치는 경쟁우위요인들은 다양하게 나타났으며 공통적으로 영향을 미치는 요인은 마케팅인 것으로 확인되었다.
This study is for analyzing the management performances of Korean tourism firms, operating as preparing strategically against FTA which is one of the most importantly external environment in international management since in the middle of 1990s. The main purpose is to test empirically some relations between the management performances and the levels of ownership-specifics advantages of Korean tourism ones. To be exact, the dependent variables of management performances are classified with sales, profits and management satisfaction, while the independent ones of the competitive advantages are sorted with the 5 following factors like marketing, product development, service supply, finance and organization culture. The survey of Korean tourism enterprises engaging in management activities in Korea is implemented by collecting questionnaires. And for testing the hypothesis, the analyzing tools are being used for correlation, reliability, validity, multi regression and the path analysis of structural equation modeling. As a result, Marketing is certified as only common factor to influence three dependent variables of sales, profit and management satisfaction positively.
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