초록
본 논문은 한밭대학교 융합교육 사례를 중심으로 주요 융합학문 분야의 특징과 국내 대학의 융합교육 현황에 관해 연구한 내용이다. 각 학문분야별로 융합교육을 실시하고 있는 대학들의 사례를 분석하였고 국내 대학에서 융합교육의 추진방향을 모색하였다. 이를 통해 향후 국내 대학의 융합교육의 효과적인 방향을 도출하였다. 학생들과 교수들의 융합교육의 의미와 필요성에 대한 절실함에서 출발하여, 학교와 산업구조의 성격을 고려한 융합교육의 창조, 그리고 융합의 전체적인 학교 틀에서 학생들 스스로 자치그룹형성과 이에 대한 물질적 제도적 지원이 우선적으로 필요하다는 결론에 도달하였다.
This paper deals with the characteristics of the various fields of convergence studies and the current status of convergence education in domestic universities, based on a case study of Hanbat National University. Each case of convergence education for domestic universities is categorized and analyzed based on the disciplines of the convergence studies. Based on this analysis, a direction for the convergence education policy of university is suggested. The first suggestion is that convergence education should be based on the voluntary recognition of the necessity and meanings of it for both students and educators. Second is that the content of convergence education should be created according to the characteristics of the universities and related industrial structures. Finally, institutional and financial support from the universities should be extended to the self-organized student study groups.