DOI QR코드

DOI QR Code

Using the Stories for Advertisement Marketing of Agricultural Production: In Case of Pine Nut in Hong Cheon

이야기를 활용한 향토상품의 광고마케팅 방안 -홍천 잣을 중심으로-

  • 윤유석 (농촌진흥청 국립농업과학원) ;
  • 김미희 (농촌진흥청 국립농업과학원) ;
  • 안옥선 (농촌진흥청 국립농업과학원) ;
  • 강방훈 (농촌진흥청 국립농업과학원)
  • Received : 2011.10.12
  • Accepted : 2011.12.06
  • Published : 2011.12.30

Abstract

One of the significant element of industrialization is the marketing mixed by advertisement. This paper concerns itself with two key methodological issues that have arisen during the marketing communication research. First, it examines BTL media, appeal type and executive type for interpersonal communication. The second part of the paper argues that story have an effect on making relationship between a consumer and a producer as storytelling producer's history, story of experiences of user, episode and so on. In this paper we developed contents of advertising for pine nut in Hong Cheon using the storytelling marketing communication strategy.

Keywords

References

  1. 강신용. (2005). 광고소구방법에 있어서 발신자 관점 및 수신자 관점 광고의 표현에 관한 연구. 기초조형학연구, 7(1), 16-19.
  2. 김미희, 박덕병, 노경희, & 손은호. (2010). 이미지를 활용한 지역브랜드 개발. 농촌지도와 개발, 17(4), 828-849.
  3. 김민주. (2003). 성공하는 기업에는 스토리가 있다. 청림.
  4. 김사균, 양석준, 박흔동, & 최영찬. (2010). 농업경영체의 성장단계와 성장장벽의 구명에 관한 연구. 농촌지도와 개발, 17(3), 497-499.
  5. 김사균, 최영찬, 이광원, 정훈희, & 김예영. (2009). 농업경영비즈니스과정 효과분석 및 발전방안. 농촌지도와 개발, 16(1), 99-124.
  6. 김은혜. (2005). 스토리텔링(Storytelling) 광고에 관한 연구-명품브랜드 중심으로. 석사학위논문. 이화여자대학교.
  7. 김재숙. (2006). 브랜드 탄생 스토리에 대한 소비자 선호도 연구. 석사학위논문. 이화여자대학교.
  8. 김 찬. (2006). 비전통적 매체에 의한 브랜드 개성(Brand Personality)형성에 관한 연구-BTL 마케팅에 있어 SP 광고매체 중심으로. 석사학위논문. 홍익대학교.
  9. 김훈철, 장영렬, & 이상훈. (2008). 브랜드 스토리텔링의 기술. 멘토르.
  10. 김흥규, 오세정. (2009). 마케팅 커뮤니케이션으로서의 BTL 전략 요인. 한국광고홍보학회, 11(2), 131-134.
  11. 박수민, 유철우, & 최영찬. (2008). 온라인 쇼핑몰 전환장벽의 선행요인 연구. 농촌지도와 개발, 15(3), 433-456.
  12. 백승국. (2006). 광고콘텐츠의 스토리텔링 전략-국순당 광고의 기호학적 분석. 텍스트언어학, 20, 195-220.
  13. 백승국. (2006). 프랑스 광고콘텐츠의 스토리텔링 전략 연구-프랑스 커피광고의 기호학적 분석. 프랑스학연구, 37, 475-499.
  14. 서종석, 김석현, 조규대, & 강혜정. (2009). 고소득농업경영체의 성공요인 분석. 농촌경제연구, 50(3), 19-34.
  15. 서찬주. (2001). 광고유형에 따른 소비자준거가격의 변화에 관한 연구. 광고학 연구, 12(2), 115-144.
  16. 윤유석. (2010). 역사문화자원의 소통과 스토리텔링 방안 연구. 박사학위논문. 한국외국어대학교.
  17. 이기욱. (2002). FCB Grid 모델의 전략에 따른 광고의 정보내용과 표현유형의 특징에 관한 연구. 석사학위논문. 한양대학교
  18. 이명천 & 김요한. (2000). 상표친숙도와 광고소구 유형에 따른 광고반복의 효과. 한국광고홍보학회, 2(2), 121-123.
  19. 이영만. (2005). 친환경 농산물 공동브랜드의 크리에이티브 소구유형에 따른 광고태도 연구. 석사학위논문. 홍익대학교.
  20. 이성구. (1999). 광고 크리에이티브론. 나남.
  21. 이원준, & 이한석. (2009). 플로우에 매개된 브랜드 스토리 특성이 브랜드 친밀감에 미치는 영향에 관한 연구. 마케팅연구, 24(2), 109-110.
  22. 이원준, & 정상수. (2009). 소비자 브랜드 스토리의 지각된 특성이 전반적인 브랜드 태도에 미치는 영향. 마케팅논집, 17(2), 57-89.
  23. 이진용. (2003). 소비자 의사결정과정에 기초한 통합적 브랜드관리에 관한 연구. 한국광고학회, 14(2). 10-15.
  24. 차태훈, & 이경아. (2006). 온라인 구전의 수용에 관한 연구. 광고연구, 72, 223-252.
  25. 하상우. (2003). 광고매체 및 소구유형이 커뮤니케이션 태도에 미치는 영향에 관한 연구. 석사학위논문. 홍익대학교.
  26. 한석진. (2009). 브랜드 스토리텔링을 이용한 효과적인 통합 마케팅 커뮤니케이션 (IMC)전략. 석사학위논문. 서울시립대학교
  27. Aaker. D. A. (1987). Advertising Management. New Jersy: Prentice Hall.
  28. Jensen, Rolf. (1999). The Dream Society. 서정환 역. (2005). 드림 소사이어티. 리드리드출판.
  29. K. Fog, C. Budtz, B., & Yakaboylu. (2005). Storytelling: Branding in Practice Springer. Berlin. 황신웅 역. (2008). 스토리텔링의 기술. 멘토르
  30. Keller, K. L. 이상민 외 역. (2007). 브랜드 매니지먼트. 비즈니스북스
  31. Schmitt. Bernd. 박성연 역. (2002). 체험마케팅. 세종서적.
  32. Resnik. A., & Stern, B. L. (1977). An analysis of information content in television advertising. Journal of Marketing, 41(1), 50-53. https://doi.org/10.2307/1250490