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The Analysis of Smart Phone Application for Early Childhood Based on Cognitive Theory

학습관련 인지이론에 기반한 유아용 스마트폰 어플리케이션 분석

  • Received : 2011.06.29
  • Accepted : 2011.08.05
  • Published : 2011.08.20

Abstract

The purpose of this study was to apply a variety of criteria to analyzing mobile applications for early childhood education, which are now available in application market, and was also to explore how the developmental characteristics and multimedia content characteristics of early childhood could be applied to mobile applications for early childhood education. To meet these purposes, this study targeted total 61 applications for infancy education in terms of mobile applications loaded on online education categories such as iPhone App Store and Android Market. Based on analytic criteria on the foundation of content type by learning type, cognitive load theory and multimedia design principle, this study analyzed those applications for early childhood. As a result, it was found that there were needs to develop a little more various categories of applications, and there were also needs to develop such applications that they can make the best use of smart phone's performance, comply with multimedia design principles but avoid any imprudent use of multimedia.

본 연구는 현재 어플리케이션 마켓 시장에 공급되고 있는 유아용 어플리케이션을 다양한 기준으로 분석하고, 유아들의 발달 특성 및 멀티미디어 콘텐츠 특성이 유아 교육용 어플리케이션에 어떻게 적용될 수 있는지에 대한 가능성을 모색하였다. 이를 위해 아이폰 웹스토어 및 안드로이드 마켓 등의 교육 카테고리에 탑재되어 있는 어플리케이션 중 61개의 유아용 어플리케이션을 선정하였고, 학습 유형별 콘텐츠 유형, 인지부하원리, 멀티미디어 설계원리에 기반을 둔 분석기준을 토대로 유아용 어플리케이션을 분석하였다. 분석결과 좀 더 다양한 유형의 어플리케이션 개발의 필요성이 제기되었으며, 스마트폰의 성능을 최대한 활용할 수 있으며, 멀티미디어 설계원리를 준수하고, 무분별한 멀티미디어 사용을 지양하는 어플리케이션 개발의 필요성이 제기되었다.

Keywords

References

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