DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of Creative Drama Activities for Young Children Based on Picture Books

그림책을 이용한 유아 창의극 활동에서의 유아 반응에 대한 탐구

  • 최경 (성균관대학교 생활과학연구소) ;
  • 현은자 (성균관대학교 아동학과/인재개발학과)
  • Received : 2010.12.31
  • Accepted : 2011.03.25
  • Published : 2011.04.30

Abstract

The purpose of this study was to explore children's experiences in a series of creative drama activities based around the use of picture books. The subjects were a total of 17 children 4 years of age. The research, implemented over the courses of 10 weeks, was integrated into their daily education curriculum. The children's drama activities were collected by participant observation, field notes, audio and videotape transcriptions, documentation of the young children's drama activities (eg. pantomimes, role plays & improvised expression, improvisations). The analysis reveals the following findings : 1) even shy and passive young children tried to participate in pantomime activities after reading books. 2) In role play & improvised expression activities, young children were immersed in the improvised situation and spontaneously expressed their emotions and thoughts as actors without the use of any scripts, in an impromptu manner. 3) In improvisation, young children collaborated with other children to create the improvisation by extending or transforming the content of the picture books through their own ideas.

Keywords

References

  1. 구진령(2006). 교육연극을 통한 독서교육 방법 연구. 한국어문교육학회, 32(1), 5-26.
  2. 김동교(2000). 동화를 통한 동작 표현활동이 유아의 창의성 및 언어표현력에 미치는 효과. 전남대학교 석사학위 청구논문.
  3. 김미예(1999). 동화를 활용한 동극 중심의 통합적 활동이 유아의 창의성에 미치는 영향. 명지대학교 석사학위 청구논문.
  4. 김민정(2008). 그림책을 활용한 연극놀이가 유아의 정서지능에 미치는 영향. 성신여자대학교 석사학위 청구논문.
  5. 김선.한정혜.제인현.이송은(2007). 유아를 위한 연극놀이. 서울: 창지사.
  6. 김세희(2000). 유아문학교육. 서울: 양서원.
  7. 김영천 (1998). 학교 교육현상 탐구를 위한 질적 연구의 방법과 과정. 이용숙.김영천(편). 교육에서의 질적연구 : 방법과 적용. 서울: 교육과학사.
  8. 김자연(2003). 아동문학이해와 창작의 실제. 서울: 청동거울.
  9. 김현희.박상희(2008). 유아문학교육. 서울: 학지사.
  10. 김희영(2009). 그림책을 활용한 연극놀이를 통해 나타난 유아의 이야기꾸미기 능력. 경남대학교 석사학위 청구논문.
  11. 박선희(2000). 유아의 창의적 극놀이를 위한 교수-학습모형의 개발과 적용. 한국영유아보육학, 29, 65-93.
  12. 박중길(2004). 무용교육에서의 질적 연구. 한국체육학회지, 43(4), 745-758.
  13. 송성심(2005). 교육연극 활용이 초등학교 저학년 아동의 창의력에 미치는 영향. 건국대학교 석사학위 청구논문.
  14. 송순임(2002). 그림책을 활용한 놀이가 유아의 창의력과 언어표현력 향상에 미치는 영향. 경성대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  15. 심상교(2003). 연극놀이 특기적성교육을 통한 자기표현 능력신장 사례 연구. 어문학교육, 27(2), 213-241.
  16. 이선영(2005). 동화를 활용한 동극활동이 유아의 창의성 증진에 미치는 영향. 중부대학교 석사학위 청구논문.
  17. 이숙재(2003). 창의적 극놀이의 교육적 활용방안. 대한 어린이교육협회. 2003년 하계교사연수 자료집, 3-17.
  18. 이용숙(2003). 교육대학원에서의 실행연구논문작성을 위한 핸드북(초안). 열린교육연구소 2003학년도 세미나, 실행연구를 통한 교육대학원(현장연구) 논문과교육실천의 연계성 강화. 7월22일 서울 : 덕성여자대학교.
  19. 임자영(2008). 연극놀이가 유아의 언어표현력, 그림표현력, 신체표현력에 미치는 영향. 배제대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  20. 장옥남(2004). 글 없는 그림책을 통한 극화활동이 유아의 그리기 표상능력 및 감정이입 능력에 미치는 효과. 전남대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  21. 장현진(2009). 만 3세 유아 동극활동의 효과적 운영에 대한 실행연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  22. 전재선(2001). 그림책에 기초한 극화활동이 유아의 정서지능에 미치는 영향. 성균관대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  23. 정유진(2009). 그림책을 활용한 연극놀이가 유아의 언어표현력에 미치는 영향. 경남대학교 석사학위 청구논문.
  24. 제인현(2002). 유아를 대상으로 하는 연극놀이의 현장 사례 연구. 연극교육연구, 8(2), 185-212.
  25. 최경.현은자(2010). 그림책에 기초한 창의극 프로그램의 개발 및 유아의 창의성에 미치는 효과. 성균관대학교 박사학위 청구논문.
  26. 한옥순(2008). 교육연극을 통한 동화 교육 연구 : 창의성을 중심으로. 수원대학교 석사학위 청구논문.
  27. 한정혜(2000). 유아를 위한 연극놀이에서의 이야기 극화 연구. 동국대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  28. Adomat, D. S. (2010). Dramatic interpretations : performative responses od young children to picturebook read-aloud. Children's Literature in Education, 41(2), 207-221. https://doi.org/10.1007/s10583-010-9105-0
  29. AATE (1987). A model drama/ theatre curriculum : philosophy, goals and objectives. New Orleans : Anchorage Press.
  30. Beach, R. (1990a). The creative development of meaning : using autobiographical experiences to interpret literature. In Bogdan, D. & Straw, S., B. (Eds.), Beyond communication. Boynton : Cook Publishers.
  31. Bolton, G. (1979). Towards a theory of drama in education. London : Longman.
  32. Brown, V., & Pleydell, S. (1999). The dramatic difference. Porthmouth, NH : Heinemann.
  33. Chen, W., & Cone, T. (2002). Links between Children's Use of Critical Thinking and An Expert Teacher's Teaching in Creative Dance. Journal of Teaching in Physical Education, 22(2), 169-185.
  34. Cornett, C. E. (2007). Creating meaning through literature and the arts : an integrated resource for classroom teachers (3rd ed.). New York : Pearson Education, Inc.
  35. Crumpler (2003). Becoming dragons and pirates : the posibilities of using process drama with literature to reimagine young children's writing instruction. New Advocate, 16(1), 17-27.
  36. Csikszentmihalyi, M. (2006). 창의성의 즐거움(노혜숙 역). 서울: 더난 출판사(원전 1997년 출판).
  37. Cullinan, B. E., & Galda, L. (2001). Cullinan and Galda's literature and the child Wadsworth. Thomson Learning.
  38. Dunn, J. (2008). Playing around with Improvisation : An Analysis of the Text Creation Processes Used within Preadolescent Dramatic Play. Research in Drama Education, 13(1), 55-70. https://doi.org/10.1080/13569780701825286
  39. Freeman, G. D., Sullivan, K. C., & Fulton, C. R. (2003). Effects of creative drama on self-concept, social skills, and problem behavior. Journal of Educational Research, 96(3), 131-138. https://doi.org/10.1080/00220670309598801
  40. Jalongo, M. R. (2004). Young Children and Picture Books (2nd). Washington, DC. : NAEYC.
  41. Jewitt, Carey (2007). A multimodal perspective on textuality and contexts, Pedagogy, Culture, & Society, 15(3), 275-289. https://doi.org/10.1080/14681360701601937
  42. Libman, K. (2001). What's in a Name? An Exploration of the Origins and Implications of the Terms Creative Dramatics and Creative Drama in the United States : 1950s to the Present. Youth Theatre Journal, 15(1), 23-32. https://doi.org/10.1080/08929092.2001.10012528
  43. Lincolin, Y. S., & Guba, E. G. (1988). Criteria for assessing naturalistic inquiries as reports. paper presented at the annual meeting of the American educational research association. ED 297 007.
  44. Mages, W. K. (2008). Does creative drama promote language development in early childhood? Review of Educational Research, 78(1), 124-152. https://doi.org/10.3102/0034654307313401
  45. McCaslin, N. (2006). Creative drama in the classroom and beyond (8th ed.). New York : Pearson Education, Inc.
  46. Meador, K. S. (1998). Models of divergent behavior : Characters in children's picture books. Roeper Review, 21, A1-A5. https://doi.org/10.1080/02783199809553926
  47. Morse, J. M. (1994). Desigining funded qualitative research. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (pp. 220-235). Thousand Oark : Sage Publications.
  48. Podlozny, A. (2000). Strengthening verbal skills through the use of classroom drama : A Clear link. Journal of Aesthetic Education, 34(3-4), 239-275. https://doi.org/10.2307/3333644
  49. Raines, S. C., & Isbell, R. T. (1994). The Child's Connections to the Universal Power of Story. Childhood Education, 70(3), 164-67. https://doi.org/10.1080/00094056.1994.10521022
  50. Strauss, A. L., & Corbin, J. (2007). Basics of qualitative research : techniques and procedures for developing grounded theory. CA : Sage Publications.
  51. Tortello, R. (2004). Tableaux vivants in the literature classroom. The Reading Teacher, 58(2), 206-208. https://doi.org/10.1598/RT.58.2.8
  52. Wilson, G. P.(2003). Supporting young childen's thinking through tableau. Language Arts, 80(5), 375-382.
  53. Wolcott, H. F. (1994). Transforming qualitative research data : Description, analysis, an interpretation. London : Sage.

Cited by

  1. Action Research on the Effective Direction of Three-year-old Children's Drama Activities vol.34, pp.2, 2013, https://doi.org/10.5723/KJCS.2013.34.2.63