DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of the Music Appreciation Teaching-learning Method by Using Learning Cycle on the Musical Ability of Young Children

학습주기를 활용한 음악감상 교수-학습 방법이 유아의 음악적 능력에 미치는 영향

  • Lee, Ock-Joo (Department of Early Childhood Education, Daewon University College)
  • Received : 2010.10.05
  • Accepted : 2011.01.10
  • Published : 2011.02.28

Abstract

This aim of this study was to investigate the effects of the music appreciation teaching-learning method on the musical ability of young children. The music appreciation activities were developed firstly in consideration of the 4 steps of the learning cycle (recognition, exploration, inquiry, application). One group was then taught music appreciation, taking into account the learning cycle. The results were then compared with another comparative group in terms of musical ability. The results indicated that the musical ability sum of the treatment groups improved more than the comparative group. More specifically, the treatment group for four-year-olds was seen to have improved significantly more than the comparative group in terms of musical ability. These results indicate that this music appreciation teaching-learning method has a number of positive effects upon young children`s musical ability. Therefore, it is suggested that kindergarten teachers conduct instruction with an appropriate accompanying learning cycle as part of the teaching-learning method when it comes to improving the musical ability of young children.

Keywords

References

  1. 곽향림(1985). 유아의 과학적 태도 형성에 관한 연구-SCIS 프로그램의 학습주기를 중심으로. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  2. 김광자․박영옥(2006). 영유아를 위한 통합적 음악감상 활동 방안. 한국영유아보육학, 47, 151-173.
  3. 김미정․이숙희(2008). 통합적 음악감상 활동에 기초한 유아의 정서지능 증진 프로그램 개발 및 효과. 미래유아교육학회지, 15(4), 443-467.
  4. 김소향․안경숙(2006). 학습주기와 놀이가 연계된 통합적 음악활동의 개발 및 유아의 음악적 개념과 태도에 미치는 효과. 교육과학연구, 37(3), 189-213.
  5. 김승희(2007). 설문을 통한 유아 음악 감상 실태 조사 연구 : 5-7세 지도교사 대상으로. 단국대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  6. 김준영․박윤배(2002). 중학교 '전류의 방향과 세기' 실험수업에서 순환학습 모형의 효과. 새물리, 45(5), 286-291.
  7. 김춘희(1995). 포괄적 음악교육 접근이 5세 유아의 음악감상 능력에 미치는 영향. 교육논총, 12(1), 363-402.
  8. 박진현․이형철(2007). 순환학습 모형을 적용한 과학 수업이 초등학생의 부력 개념 변화에 미치는 효과. 과학교육연구, 31, 71-91.
  9. 박찬화(2004). 음악감상의 통합적 활동을 통한 유아의 음악적 잠재력 및 창성 증진. 어린이교육, 6, 77-93.
  10. 배희진(2009). 음악적 요소 중심의 감상활동이 유아의 음악능력 및 신체표현능력에 미치는 효과. 종합예술과 음악학회지, 3(2), 91-114.
  11. 백지혜(2010). 예비유아교사의 음악교수불안 정도에 따른 음악적 태도 및 교수 학습능력 고찰. 열린유아교육연구, 15(2), 149-173.
  12. 신세니․안지성(2007). 포괄적 음악감상활동을 통한 심미적 듣기 프로그램 개발에 관한 연구. 영유아보육연구, 13, 119-130.
  13. 신정자(1998). 음악감상에 기초한 포괄적인 음악활동이 유아의 음악능력에 미치는 영향. 원광대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  14. 안경숙(2005). 학습주기와 놀이가 연계된 유아 수학 과학 통합 교육 프로그램 개발 및 효과 연구. 한국영유아보육학, 42, 99-133.
  15. 엄정애․김경남(2003). 음악감상활동이 유아의 음정감과 리듬감 발달에 미치는 영향. 대한가정학회지, 41(10), 75-84.
  16. 윤현진(2002). 대학의 유아음악 교육과정과 유아교육기관에서의 음악교육 실태. 연세대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  17. 이경희(2009). 보육시설 음악교육에 대한 교사의 인식 및 운영실태. 전남대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  18. 이민정(2002). 음악활동에 관한 교사태도 및 교수실제에 관한 연구. 영유아보육학회지, 30, 19-38.
  19. 이숙희(2005). 통합적 유아 음악교육이 유아의 음악적 흥미와 음악적 태도에 미치는 영향. 미래유아교육학회지, 12(1), 407-430.
  20. 이영석․윤수진(2006). 통합적 음악감상활동이 유아의 감성지능과 창의성에 미치는 영향. 생활과학, 9, 165-183.
  21. 이옥주․류진순(2008). '학습주기'를 고려한 노래부르기 활동이 유아의 음악적 능력에 미치는 영향. 한국유아교육연구, 4(1), 85-103.
  22. 이형철․남만희(2001). 순환학습 모형 적용이 초등학생의 전기개념 변화에 미치는 효과. 초등과학교육, 20(2), 217-228.
  23. 정정희․박윤배(2004). 순환학습 모형을 활용한 과학 교수법이 유아들의 창의성과 과학적 문제 해결력에 미치는 효과. 아동학회지, 25(3), 1-14.
  24. 한국가이던스 심리검사연구실(1994). 유아음악적성검사. 서울: 정문사.
  25. 황윤세(2007). 학습주기를 활용한 그림책 통합 과학 활동이 유아의 과학능력에 미치는 영향. 유아교육연구, 27(3), 273-300.
  26. 황은영․김영신(2009). 놀이적 음악감상이 유아들의 고전음악 선호, 주제 선율 인식 및 음악적 창의성에 미치는 영향. 한국음악치료학회지, 11(2), 100-113.
  27. Abraham, M. R. (1998). The learning cycle approach as a strategy for instruction in science. In B. J. Fraser & K. G. Tobin (Eds.), International Handbook of Science Education (pp.513-524). Great Britain : Kluwer Academic Publishers.
  28. Beisenherz, P. C., Dantonio, M., & Richardson, L. (2001). Learning cycle, Science Scope, 24(4), 34-38.
  29. Dogru-Atay, P., & Tekkaya, C. (2008). Promoting students' learning in genetics with the learning cycle. The Journal of Experimental Education, 76(3), 259-280. https://doi.org/10.3200/JEXE.76.3.259-280
  30. Greata, J. (2006). An Introduction to Music in Early Childhood Education. NY : Thomson Delmar Learning.
  31. Honig, A. S. (1995). Singing with infants and toddlers. Young Children, 50(3), 72-78.
  32. Honig, A. S. (1998). Making music, Scholastic Early Childhood Today, 13(3), 24-26.
  33. Lee, M. (2000). Kindergarten teachers' attitudes, knowledge, and perceptions on the role of music activity in language development. Doctoral Dissertation, The Pennsylvania State University: PA.
  34. Lindgren, J., & Bleicher, R. E. (2005). Learning the learning cycle : The differential effect on elementary preservice teachers. School Science and Mathematics, 105(2), 61-72. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2005.tb18038.x
  35. Marek, E. A. (2008). Why the learning cycle? Journal of Elementary Science Education, 20(3), 63-69. https://doi.org/10.1007/BF03174709
  36. Schmidt, L. (2008). How we don`t learn : If you`re using strategies that ignore the natural learning cycle in children. Leadership, 38(2), 10-15.
  37. Sowell, J. E. (1993). A learning cycle approach to art history in the classroom. Art Education, 46(2), 19-24. https://doi.org/10.2307/3193372
  38. Zollman, D. (1990). "Learning cycles for a large enrollment class," Phys. Teach. 28, 20-25. https://doi.org/10.1119/1.2342921