The Journal of Korean Association of Computer Education (컴퓨터교육학회논문지)
- Volume 14 Issue 1
- /
- Pages.137-146
- /
- 2011
- /
- 1598-5016(pISSN)
- /
- 2733-9785(eISSN)
A Development of Android Based Debate Learning System for Divergent Thinking Cultivation
확산적 사고력 함양을 위한 안드로이드 기반 토론학습 시스템 개발
- Received : 2010.12.10
- Accepted : 2011.01.21
- Published : 2011.01.30
Abstract
Edward de Bono's six thinking hats is effective to increase the excellence of the thinking and cultivate divergent thinking. In particular, this method is effective in finding a reasonable solution through analyzing issue from a variety of perspective. In this paper, we developed the system for an effective debate learning that student's own ideas based on six thinking hats are shared and expressed in speech and images through Android devices sensors. We analyzed the tools and guidelines by making design structural model for system design. The developed system was evaluated by the teacher through demonstration and practice and we analyzed through evaluation results the effectiveness and the improvement of the system. The evaluation results were analysed that the developed system is more effective improve motivation and debate ability than web based debate learning system.
에드워드 드 보노가 개발한 육색 사고모자 기법은 사고의 수월성을 높이고 확산적 사고력 함양에 효과적이다. 특히 토론학습에서 문제를 다양한 입장에서 분석함으로써 합리적인 해결 방안을 모색하는데 효과적이다. 본 논문에서는 효과적인 토론학습을 위하여 육색 사고모자 기법을 바탕으로 학습자의 사고를 안드로이드 기기의 센서를 활용하여 음성과 이미지로 공유할 수 있는 시스템을 개발하였다. 시스템 설계를 위해 토론학습 설계구조모형을 제작하여 도구 및 가이드라인을 분석하였다. 이를 바탕으로 토론학습 시스템을 개발하여 현장교육전문가를 대상으로 시연과 실습을 통해 시스템의 효용성 검증과 개선 방향을 분석하였다. 평가 결과 개발한 시스템은 기존의 웹 기반 토론 학습 시스템에 비해 학습 동기 유발 및 토론 능력 향상에 효과적일 것으로 분석되었다.
Keywords