The Journal of Korean Association of Computer Education (컴퓨터교육학회논문지)
- Volume 14 Issue 3
- /
- Pages.25-36
- /
- 2011
- /
- 1598-5016(pISSN)
- /
- 2733-9785(eISSN)
A Meta-Analysis on the Effects of Educational Programming Language
교육용프로그래밍언어의 효과에 관한 메타분석
- Received : 2011.03.30
- Accepted : 2011.04.27
- Published : 2011.05.30
Abstract
The purpose of this study was to analyze the effects of educational programming language(EPL) using the meta-analysis method. In order to achieve the purpose of this study, t-test and F-test were performed for the effect size differences between the variables. The results of the study were as follows: First, EPL turned out to be highly effective in improving learning effects. The total mean of effect size was as big as 1.01 and the value of
본 연구는 국내에서 연구된 석 박사 학위논문과 학술지에 게재된 논문 중에서 선정기준에 부합하는 교육용프로그래밍언어(EPL)에 관한 논문 31편을 대상으로 메타분석 방법을 적용하여 학습효과를 분석하였다. 분석대상 자료로부터 45개의 효과크기를 산출하였고, 효과크기의 변인 간 차이에 대해 t검정 및 F검정을 하였다. 연구결과 첫째, EPL의 전체 평균 효과크기는 1.01,