Effect of Multiple Intelligence-based Strategy in Computational Literacy Education

Computational Literacy 교육에서 다중지능전략 교육방법의 효과

  • Received : 2011.09.14
  • Accepted : 2011.10.18
  • Published : 2011.11.30

Abstract

The purpose of this paper was to suggest multiple intelligence-based strategies in CL(Computational Literacy) education with scratch and to verify the effectiveness of it. First, we suggested multiple intelligence-based strategy for novice in programming education and apply it to CL education. Next, we conducted a field experiment to analyze the effectiveness of the educational strategy. 44 students participated in the experiment. Computational problem sloving test, multiple intelligence test, and survey were performed to analyze students' capability. Also, we tested students' programming capability through scratch project. The result shows that interest of programming and CL capability of students were different between treatment group and control group. It was found from the result that the strategy facilitate interest and motivation of students and contribute to effect of programming education.

이 연구의 목적은 교육용 프로그래밍 언어인 스크래치를 활용한 CL(Computational literacy)교육에서 다중지능을 고려한 교육방법을 제안하고 그 효과를 검증하는 것이다. 우선 초보 프로그래밍 학습자의 다중지능을 고려한 교육방법을 제안하고 이를 적용하여 수업을 실시하였다. 44명의 대학생을 대상으로 실험반과 비교반을 구성한 뒤 제안된 교육 전략을 적용하고 그 효과를 비교, 분석하였다. 분석을 위해 학생들의 정보적 문제해결력 검사지와 다중지능 검사, 설문조사 및 프로젝트 개발을 통한 프로그래밍 능력을 검사하였다. 분석 결과 프로그래밍 흥미도 및 CL 능력의 사전, 사후결과 비교에서는 유의미한 결과가 나타났다. 이 결과는 학습자의 다중지능적 특성을 고려한 프로그래밍 교육이 학습자의 흥미와 동기를 부여하여 프로그래밍 수업을 효과적으로 신장하는데 기여함을 시사한다.

Keywords