DOI QR코드

DOI QR Code

Current Condition and Perspectives of Directors and Teachers toward Early English Education for Infants -Focusing on Busan Area-

어린이집의 영아조기영어교육 실태 및 원장과 교사의 인식 -부산지역을 중심으로-

  • Received : 2010.12.30
  • Accepted : 2011.06.02
  • Published : 2011.06.28

Abstract

The purpose of this study was to identify the differences of perspectives toward English education for infants between directors and teachers, and to find out perspectives of directors and teachers toward English education for infants. Research questions were developed as follows. 1. What was the current condition of English education for infants? 2. What were the differences of perspectives toward English education for infants between directors and teachers? The subjects of this study were 108 directors and 241 teachers of day care centers in Busan. The questionnaire consisted of three categories of general background, general perspectives, and conditions of English education in the classroom in charge. The results of this study were as follows: First, it was appeared that more than half of day care centers provided English education for infants, and infants of 24~36 months were mainly taught English for less than 30 minutes once or twice a week based on director's policy. English teachers were mostly Korean majored in English, and songs, finger plays, storytelling, games, repeating sentences based on picture card, picture books, and story books were mostly used teaching methods. Second, both directors and teachers thought that goal of English education for infants was motivation and interests in English, contents of English education were songs and finger plays, and Korean English teachers were appropriate for infants.

본 연구는 부산시에 소재하는 어린이집 원장과 교사의 영아조기영어교육에 대한 인식과 실태를 알아보는 것을 목적으로 어린이집 원장 108명과 교사 241명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 12.0 통계프로그램을 사용하여 빈도분석, $X^2$ 검증, 교차분석을 실시하였으며, 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 영아조기영어교육의 교육목표, 교육내용, 교육방법, 적합한 교사, 교사의 자질, 개선점에 대한 원장과 교사의 인식은 차이가 없었으며, 적합한 교재, 어린이집 교육과의 관계에 대한 인식은 차이가 있었다. 둘째, 어린이 집의 영아조기영어교육의 실태를 살펴 본 결과 실시하게 된 계기는 원장의 교육관에 의해서라는 응답이 가장 많았으며, 실시방법은 간단한 회화 중심으로 주 1~2회 정도로 횟수로 실시하고 있는 곳이 가장 많았다. 본 연구 결과는 영아조기영어교육의 활성화를 위한 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 기대한다.

Keywords

References

  1. 김미나, "유아영어교육에 대한 학부모, 원장, 교사의 인식에 관한 연구", 중앙대학교 대학원 석사학위논문, 2007.
  2. 김성민, "어린이집에서의 영어교육실시현황 및 원장의 인식조사", 성신여자대학교 교육대학원 석사학위논문, 2003.
  3. 김순환, "유치원에서의 영어교육 현황과 담당교사의 인식", 열린유아교육연구, 제13권, 제5호, pp.349-377, 2008.
  4. 김은경, "유치원 어린이집에서의 조기영어교육의 실태와 인식조사", 성균관대학교 대학원 석사학위논문, 2004.
  5. 김정애, "유치원 조기영어교육에 대한 교사의 인식 연구", 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문, 2004.
  6. 나경민, "조기영어교육의 찬반론 고찰 및 개선방안연구", 홍익대학교 석사학위 논문, 2004.
  7. 남영필, "취학 전 아동의 조기영어교육 실태 연구", 중앙대학교 교육대학원 석사학위논문, 2002.
  8. 노승희, "조기영어교육에 대한 유아 부모의 인식 및 실태 연구", 경기대학교육대학원 석사학위논문, 2007.
  9. 박병수, "심리언어학", 서울 : 한신문화사, 1984.
  10. 박유나, "조기영어교육에 관한 교사의 인식과 교육실태 및 교수방법에 관한 형황 조사", 배재대학교 대학원 석사학위논문, 2002.
  11. 박정미, "유아 대상의 조기영어교육의 실태연구", 동아대학교 교육대학원 석사학위논문, 2002.
  12. 박화윤, 안라리, 하양승, "유치원 영어교육의 실태와 교사의 인식에 대한 연구", 아동교육연구, 제17권, pp.183-206, 1997.
  13. 박희현, "학령 전 영어교육에 대한 학부모 교사의 인식 비교", 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문, 1998.
  14. 배두본, "영어교육학 총론", 서울:한국 문화사, 2001.
  15. 백지원, "영.유아 조기 영어 사교육 실태조사", 성균관대학교 생활과학대학원 석사학위논문, 2009.
  16. 신동주, "조기영어교육에 대한 현황분석 및 교사.학부모 인식에 관한 조사연구", 중앙대학교 교육대학원 석사학위논문, 2001.
  17. 안영애, "조기영어교육에 대한 인식비교 연구", 중앙대학교 사회개발대학원 석사학위구논문, 2005.
  18. 유미림, "유치원 교사가 지각한 조직문화와 교사 효능감의 관계", 명지대학교 교육대학원 석사학위논문, 2008.
  19. 임현숙, "조기영어교육에 관한 유아교사의 인식", 중앙대학교 교육대학원 석사학위논문, 2007.
  20. 정동빈, "언어습득론", 서울: 한신문화사, 1994.
  21. 차지인 "조기영어교육에 관한 부모의 인식 및 실태에 관한 연구", 국민대학교 교육대학원 석사학위논문, 2004.
  22. 하모니, "조기영어교육의 실태와 필요성에 관한 연구", 원광대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2007.
  23. H. D. Brown, Principles of language learning and teaching (fourt edition). Addison Wesley Longman, Inc. 2001.
  24. N. Chomsky, Aspects of the Theory of Syntax. Cambridge, Mass : M. I. T. University Press. 1965.
  25. D. McNeill, Developmental phycholinguistics. in F. Smith and G. Miller Eds.). The Genesis of Language : Cambrige, MA: The M. I. TPress, 1966.
  26. D. I. Slobin, Grammatical transformation and sentence comprehensi on in childhood and adulthood. journal of verbal learning and verbal behaviour, 5, 1966. http://www.bscare.or.kr
  27. 서현아, 김나영 "영아기 교육에 대한 부모인식의 이론적 탐구",인문과학논총, 제12집 1호, pp.189-198, 2007.
  28. 이명조, "유치원에서의 영어조기교육", 미래유아교육학회,제 1권, 제1호, pp. 107-126, 1995.