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Using Camera Tracking and Image Composition Technique in Visual Effect Imaginary Production

시각효과 영상제작에서 카메라 추적과 영상합성 기술의 활용

  • Received : 2010.12.30
  • Accepted : 2011.06.14
  • Published : 2011.06.28

Abstract

Visual effect production by computer graphics techniques has become more important in these days. However, there are three problems in the domestic contents production environments. First of all, most Korean film companies have insufficient generally potential to maintain and support their R&D (Research and Development) teams. Secondly, they are much dependent on the abroad commercial software tools. Finally, many people have to participate in the image production pipeline, called the labor-intensive pipeline. In producing a demonstration work, "The Sixty -miles-an-hour man", we have evaluated the usefulness of the developed camera tracking and image composition methods and then examined various production consideration elements. In addition, in order to develop a productive technical element and write a competitive film script, mutual understanding between the developers and the production users should be achieved. Also, this paper describes a role of the technical supervisor to direct the production environment in detail.

영화 등에서 컴퓨터그래픽 기술은 전체 흐름의 중심을 차지하는 핵심적인 요소이며, 미국 등에서 개발된 첨단 영상 기술을 바탕으로 디지털콘텐츠 산업을 견인하면서 비약적인 성장을 이루고 있다. 그러나 국내의 경우, 영상 콘텐츠의 제작 과정에서 연구개발을 병행하기 어려운 열악한 상황이고 해외 상용 툴에 대한 의존도가 높고, 노동 집약적인 제작 파이프라인(pipeline)으로 구성되어 있다. 이러한 문제점을 극복하기 위하여 개발된 하드웨어 및 소프트웨어 연구 결과물을 기술하였으며, 개발된 시각효과 기술을 바탕으로 시범 콘텐츠("The Sixty-miles-an-hour man")의 제작 과정을 정리하였다. 특히 정확한 카메라 모션추적 및 자연스러운 영상합성이 이루어지도록 실제의 동적 환경에서의 다양한 촬영 및 기술적 요소를 고려하였다. 또한 시나리오를 작성하는 과정에서 기술 개발자와 콘텐츠 제작자간의 상호이해와 협력이 중요하며, 이를 통해 제작현장에서 핵심 기술 요소의 도출 등의 중요성을 확인하였다. 그리고 제작효율성을 높이기 위해 필요한 요소기술을 도출해 제작환경의 구조개선 및 확장 가능성 등에 대한 고려가 요구된다.

Keywords

References

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