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Effect of Service Education of Korean Restaurants' Employees on Service Orientation and Organizational Effectiveness

한식당 종사원의 서비스 교육이 서비스 지향성과 조직유효성에 미치는 영향

  • Received : 2011.02.08
  • Accepted : 2011.04.01
  • Published : 2011.05.28

Abstract

In this study, an empirical analysis was made with intent to establish an appropriate marketing business strategy for customers by inquiring into the effect of service education of 250 Korean restaurant employees, who provide services for foreign tourists in Seoul area as professional customers, on service orientation and organizational effectiveness. The result is summarized as follows. The effect of service education of Korean restaurants' employees on service orientation showed that the typicality, reliability, confidence and empathy have a positive effect on the service orientation. For the effect of service orientation on organizational effectiveness, the service orientation had a positive effect on the job satisfaction and organizational effectiveness. In other words, it was proven that the typicality, reliability, confidence and empathy of employees education are key mechanisms in improving their behaviors and attitudes to aim for important customer-centered services. Consequently, the backup of these attitudes and customer-oriented behaviors can be connected to the increase of productivity, which enhances the organizational effectiveness.

본 연구는 서울지역 소재 외국관광객을 전문 고객으로 서비스하는 한식당 종사원 250명을 대상으로 종사원의 서비스 교육이 서비스 지향성과 조직유효성에 미치는 영향을 알아봄으로써 고객에게 적절한 마케팅 경영전력을 수립하는데 목적을 갖고 실증분석 하였다. 분석결과 한식당 종사원의 서비스 교육이 서비스 지향성에 미치는 영향에서 유효성, 신뢰성, 확신성, 공감성이 긍정적인 영향을 미치고, 서비스지향성이 조직유효성에 미치는 영향에 있어 직무만족, 조직몰입에 대해 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 종사원 교육의 유형성과 신뢰성, 확신성, 공감성이 중요한 고객중심적인 서비스 지향을 위한 행동과 태도를 높이는데 주요 기제임이 입증되었으며, 이러한 태도와 고객지향적인 행동이 뒷받침될 때 이는 결국 조직의 유효성을 높이는 생산성 향상으로 이어지게 됨을 시사한 것으로 볼 수 있다.

Keywords

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