DOI QR코드

DOI QR Code

Design of e-Learning System for Spectral Analysis of High-Order Pulse

고차원펄스 스펙트럼 분석을 위한 이러닝 시스템의 설계

  • 오용선 (목원대학교 정보통신공학과)
  • Received : 2011.08.09
  • Accepted : 2011.08.19
  • Published : 2011.08.28

Abstract

In this paper, we present a systematic method to derive spectrum of high-order pulse and a novel design of e-Learning system that deals with deriving the spectrum using concept-based branching method. Spectrum of high-order pulse can be derived using conventional methods including 'Consecutive Differentiations' or 'Convolutions', however, their complexity of calculation should be too high to be used as the order of the pulse increase. We develop a recursive algorithm according to the order of pulse, and then derive the formula of spectrum connected to the order with a newly designed look-up table. Moving along, we design an e-Learning content for studying the procedure of deriving high-order pulse spectrum described above. In this authoring, we use the concept-based object branching method including conventional page or title-type branching in sequential playing. We design all four Content-pages divided into 'Modeling', 'Impulse Response and Transfer Function', 'Parameters' and 'Look-up Table' by these conceptual objects. And modules and sub-modules are constructed hierarchically as conceptual elements from the Content-pages. Students can easily approach to the core concepts of the analysis because of the effects of our new teaching method. We offer step-by-step processes of the e-Learning content through unit-based branching scheme for difficult modules and sub-modules in our system. In addition we can offer repetitive learning processes for necessary block of given learning objects. Moreover, this method of constructing content will be considered as an advanced effectiveness of content itself.

본 논문에서는 고차원펄스의 스펙트럼을 유도하는 체계적인 방법을 제시하고, 이를 학습내용으로 하는 효율적인 이러닝 시스템을 설계한다. 고차원펄스의 스펙트럼은 연속미분법이나 콘볼루션법 등 기존의 방법에 의하여 유도될 수 있으나, 그 차수가 증가함에 따라 현저하게 높아지는 복잡도 때문에 사용할 수 없다. 우리는 고차원펄스의 차수에 따라 순환적으로 적용되는 알고리듬을 제시하고, 이를 찾아보기표에 의하여 함수적으로 차수에 연관된 스펙트럼의 식을 유도한다. 또한, 이를 이용하여 고차원펄스의 스펙트럼을 분석하는 과정을 학습하는 이러닝 콘텐츠를 설계한다. 여기에는 기존의 순차적 재생을 기본으로 하여 이른바 개념단위 오브젝트별 분기방식을 적용하는 콘텐츠 처리방식이 사용된다. 모델링, 임펄스응답과 전달함수, 파라미터, 찾아보기표 등 전체를 네 개의 개념단위로 분할한 콘텐츠페이지를 설계하고, 이들로부터 하향식으로 분화된 개념단위들을 모듈과 서브모듈로 설정한다. 이들은 개념단위 오브젝트별 분기방식에 의하여 학습자에게 다양한 학습순서와 반복학습 등을 제공하여 상호작용을 증대하고, 저작된 이러닝 콘텐츠에 의한 학습효과를 현저히 향상시킨다. 또한, 콘텐츠 자체의 효율성 측면에서도 현저한 향상을 이룬다.

Keywords

References

  1. B. P. Lathi and Z. Ding, Modern Digital and Analog Communication Systems, 4th. ed., Oxford Univ. Press, pp.20-90, 2010.
  2. J. C. Diels and W. Rudolph, Ultrashort Laser Pulse Phenomena, Academic Press, 1996.
  3. Y. S. Oh, "Personalized e-Learning Content of High Ordered Pulse Spectral Analysis Using Unit-Based Branching Method," Proceedings of ICCC2010, Nara Japan, pp.423-424, 2010(12).
  4. 오용선, "교육용 콘텐츠 설계를 위한 새로운 분기방법", 한국콘텐츠학회논문지, 제2권, 제4호, pp.1-8, 2002.
  5. C. E. Kang and Y. S. Oh, "The Look-up Table for Deriving the Fourier Transforms of Cosine Pulses," IEEE Trans. on Educ., Vol.37, No.3, pp.306-311, 1994. https://doi.org/10.1109/13.312144
  6. 오용선, "개념단위 오브젝트별 분기방식을 적용한 교육용 디지털 콘텐츠 및 이를 이용한 디지털콘텐츠 처리방법," 대한민국 특허 제10-0442417호, 2004.
  7. J. H. Min, H, C. Chung, J. S. Jun, and Y. S. Oh, "A Novel Spectral Analysis of Untrashort Pulse Transmission Using the Pulse-Ordering Concept," 한국통신학회논문지, 제25권, 제7A호, pp.986-993, 2000.
  8. A. Lender, "The Duobinary Technique for High Speed Data Transmission," IEEE Trans. Commun. Electron., Vol.82, pp.214-218, 1963(5).
  9. P. Kabal and S. Pasupathy, "Partial-Response Signaling," IEEE Trans. on Commun., Vol.COM-23, pp.921-934, 1975(9).
  10. 민재홍, 정희창, 오용선, "극초단펄스 스펙트럼 분석방법," 대한민국 특허 제10-0366298호, 2002.