초록
버스이용 활성화를 목적으로 구축되어진 버스정보시스템(Bus Information Systems)은 정류소에 설치한 버스안내단말기(Bus Information Terminal)를 통하여 버스대기자에게 버스도착정보 등을 제공하고 있다. BIT는 도심곳곳에 산재한 정류소에 설치되어 시민들이 직접 사용하는 장치이므로 고장 파손 등의 신속한 대응이 BIS운영에 중요한 요소로 인식된다. 이에 본 논문에서는 이러한 유지보수비용을 자체적으로 충당할 목적으로 BIT화면에 민간광고를 게재할 경우를 가정한 후, 조건부가치측정법(Contingent Valuation Method)을 적용하여 적정수준의 광고료를 파악하였다. 또한, 다항로짓모형(Multinomial Logit Medel)을 이용하여 버스이용자시간대별 이용자 특성을 분석하였으며, 이용자의 성별 및 연령을 고려한 시간대별 BIT광고게재 전략을 제시하였다.
BIS(Bus Information Systems) supplies the bus arrived time information for users in using BIT(Bus Information Terminal) installed on the bus stop. BIT is the device using peoples directly. So, BIT need a quick response when it flew. These are an important factor in the strategy of the BIS maintenance. BIT need a maintenance cost to operate smoothly. So, Suppose that commercial advertisement can be displayed on BIT screen in this study. And we researched an advertisement rates of the optimum level in using Contingent Valuation Method. In addition, we analyzed a characteristic of user's depending on each time using multinomial Logit Modeling method, and studied for BIT operation and ad. displaying strategy considered user's sex, ages and using times.