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Relationship between Internal Marketing Secondary Physical for Physical Education Teachers' Job Satisfaction and Organizational Commitment

내부마케팅과 중등학교 체육교사의 직무만족 및 조직몰입의 관계

  • Received : 2011.07.01
  • Accepted : 2011.07.26
  • Published : 2011.08.28

Abstract

The purpose of this study was to investigate the relationship between internal marketing and job satisfaction and organizational commitment of secondary physical education teachers. The subject who 286 people worked for secondary physical education teachers in Busan, using cluster random sampling. Finally 258 questionnaires were analyzed using SPSS 15.0 and the results were as follows. First, internal marketing had an effect on job satisfaction of secondary physical education teacher. Second, internal marketing had an effect on organizational commitment of secondary physical education teacher. Third, job satisfaction of secondary physical education teacher had an effect on organizational commitment.

본 연구는 체육교사가 지각하는 내부마케팅이 직무만족, 조직몰입에 미치는 영향을 알아보는데 그 목적이 있다. 연구대상은 2009년 부산시 소재의 중등학교 교사를 모집단으로 하였으며, 집락무선표집(cluster random sampling)을 이용하여 286명의 표본을 추출하였다. 자료수집은 설문지를 이용하였으며, 최종적으로 258부의 설문지가 분석에 이용되었다. 연구대상의 일반적 특성 및 타당도와 신뢰도, 그리고 가설검증을 위하여 SPSS 15.0 통계 프로그램을 이용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, Cronbach's ${\alpha}$, 상관관계분석 및 중다회귀분석을 실시하였으며, 분석에 따른 결론은 다음과 같다. 첫째, 내부마케팅은 중등학교 체육교사의 직무만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 내부마케팅은 중등학교 체육교사의 조직몰입에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 중등학교 체육교사의 직무만족은 조직몰입에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords

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