Abstract
This study is to verify hypotheses about the efficacy and success factors of the IT Mentor project(in which 524 students participated) which is one of the most best practices in Korea. The empirical results found that all the aspects of students, industrial experts, professors, support programs and other infrastructure have certain influences on the industry-academia cooperation. In addition, logit regression model was employed to investigate the efficacy factors of industry and university's satisfaction to IT mentor system. It showed that industry's satisfaction depends on students' participation in company's projects and students' improvements of major competence.
본 연구는 국내에서 가장 실질적인 산학협력 사례 중 하나인 IT멘토링 사업에 참여한 524명을 대상으로 그 효과성과 그 영향요인에 대하여 가설을 세워 검증해 보았다. 검증결과, 산학협력에 참여하는 주체인 학생, 산업체 전문가, 지도교수는 물론 산학협력을 지원하는 제도와 인프라 요소 모두 산학협력에 일정한 영향을 끼치고 있음을 알 수 있었다. 또한 IT멘토링에 대한 기업 및 대학의 만족도 영향요인을 분석하기 위해 로지스틱 회귀 모형을 적용하였다. 기업의 만족도는 학생들이 프로젝트 참여에 적극적이고 멘토링을 통해 학생들의 전공역량이 향상되었다고 인식되었을수록 높아지고 있음을 알 수 있다.