DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Transformational Leadership and Training Program on the Organizational Performance: Focused on Positive Psychology and Perceived Organizational Support

변혁적 리더십과 교육훈련제공이 조직성과에 미치는 영향 : H기업의 긍정심리와 조직후원인식의 역할을 중심으로

  • 송진구 (인천 재능대학교 호텔외식조리과)
  • Received : 2011.05.31
  • Accepted : 2011.07.22
  • Published : 2011.08.28

Abstract

The study empirically examines if transformational leadership and implementation of corporate training programs positively affect employees' affirmative psychology toward the organization, which has been actively studied in 2000s meeting the needs of the times. The study, further, examines if the employees' affirmative psychology toward organization has any significant relationship with perceived organizational support, The study finally examines if the perceived organizational support has any influence on organizational performance. Researchers have recently studied on these issues, but there have been few empirical studies. In addition to those causal relationships, the study also examines how the employees' affirmative psychology toward organization and perceived organizational support moderate those relationships, if any, among the variables, by which the study would contribute to building theoretical foundation of affirmative psychology. The results show that all the studied relationships be accepted as hypothesized, which may imply that leaders should exploit their own leadership capacity and organizations should improve their corporate training programs, which may consequently have positive impacts on organizational performance.

본 연구의 목적은 변혁적 리더십, 교육훈련제공, 긍정심리, 조직후원인식, 그리고 조직성과의 영향관계에 대하여 탐구하는 것이었다. 연구의 결과는 긍정심리는 변혁적 리더십에 통계적으로 유의미한 영향을 미치고 있으며, 기업차원의 교육훈련제공 또한 긍정심리에 중요한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 긍정 심리는 조직후원인식과 유의한 관계가 있는 것으로 나타났으며, 조직후원인식은 다시 조직성과와 유의미한 정(+)의 관계가 있는 것으로 밝혀졌다. 결론적으로 리더는 긍정심리 형성에 기여할 수 있는 리더십을 함양해 나가야 하며, 기업은 조직차원에서 구성원에게 교육프로그램을 통해 긍정심리를 향상시키고, 결국 이렇게 형성된 긍정심리는 조직후원인식과 조직성과에 영향을 미치게 될 것이다. 이러한 결과는 긍정심리 이론을 축적하는데 기여하였다는 점에서 의의가 있다.

Keywords

References

  1. 강민정, "이벤트 종사자의 교육훈련 필요성 인식 차이 연구", 경기대학교 석사학위논문, 2003.
  2. 고승익, 고계성, "호텔 종사원 교육훈련의 효율성에 관한 연구: 제주도와 하와이의 1급 관광호텔을 중심으로", 관광레저연구, 제9권, 제2호, 1997.
  3. 구본칠, "교육훈련 유형이 직무만족에 미치는 영향", 아주대학교 석사학위논문, 1993.
  4. 김식현, 인사관리론, 무역경영사, 1999.
  5. 남호현, "변혁적.거래적 리더십이 조직시민행동에 미치는 영향", 전북대학교 박사학위논문, 2006.
  6. 노동청, 직업훈련관리자 훈련교재, 중앙직업훈련원, 1985.
  7. 서재현, "조직공정성이 조직몰입과 인식된 조직적 지원에 미치는 영향에 관한 연구", 경영연구, 제12권, 제3호, 1997.
  8. 서재현, "심리적 조직분위기가 조직몰입과 조직 후원인식에 미치는 영향에 관한 연구", 인적자원 관리연구, 제15권, 제2호, 2008.
  9. 어운태, "산업교육현장에서의 교육방향에 대한 소고", 산업교육학회, 1992.
  10. 이동섭, 최용득, "긍정심리자본의 선행요인과 결과에 관한 연구", 경영학연구, 2010.
  11. 이수광, 이재현, 서비스산업의 인적자원관리, 대왕서, 2003.
  12. 이준호, "기업 내 교육훈련이 조직생활과 직무만족에 미치는 영향에 관한 연구", 고려대학교 석사학위논문, 2011.
  13. 이채익, "변혁적 리더십이 조직효과성에 미치는 영향: 심리적 자본과 태도의 매개역할을 중심으로", 울산대학교 박사학위논문, 2009.
  14. 이미숙, "호텔종사원의 교육훈련 인식이 내재화와 직무몰입에 미치는 영향", 경기대학교 석사학위논문, 2007.
  15. 이정환, "내부마케팅이 시장시향성과 서비스품질 및 고객만족에 미치는 영향에 관한 연구", 상지대학교 박사학위논문, 2005.
  16. 임기석, "기업 내 조직구성원의 학습 자기주도성과 개인 직무성과와의 상관관계", 고려대학교 석사학위논문, 2008.
  17. 장윤정, "기업 내 교육훈련전이의 영향요인에 관한 연구", 이화여자대학교 석사학위논문, 2001.
  18. 채순화, "변혁적 리더십, 임파워먼트, 신뢰 및 조직몰입과의 관계: 다차원적 접근", 영남대학교 박사학위논문, 2004.
  19. 한정인, "A항공사 단계별 교육훈련 프로그램과 학습전이, 직무성과, 직무만족과의 관계", 고려대학교 석사학위논문, 2009.
  20. 홍소식, "리더십스타일․조직후원인식이 학습동기에 미치는 영향에 관한 연구: 변혁적 리더십과 POB를 중심으로", 경기대학교 박사학위논문, 2009.
  21. 황병준, 인적자원관리론, 법무사, 1981.
  22. J. M. Burns, Leadership, New York: Haper & Row, 1978.
  23. B. M. Bass, Leadership and Performance Beyond Expectations, New York: Free Press, 1985.
  24. B. M. Bass, Bass and Stogdill's Handbook of Leadership: A Survey of Theory and Research, New York: Free Press, 1990.
  25. S. P. Brown and T. W. Leigh, "A new look at psychological climate and its relationship to job involvement, effort, and performance," Journal of Applied Psychology, Vol.81, No.4, pp.358-368, 1996. https://doi.org/10.1037/0021-9010.81.4.358
  26. R. Eisenberger, R. Huntington, S. Hutchison, and D. Sowa, "Perceived organizational support," Journal of Applied Psychology, Vol.71, pp.500-507, 1986. https://doi.org/10.1037/0021-9010.71.3.500
  27. A. S. Masten, "Ordinary magic: Resilience process in development," American Psychologist, Vol.56, pp.227-239, 2001. https://doi.org/10.1037/0003-066X.56.3.227
  28. J. C. Nunally, Psychometric Theory, Second Editiont, McGraw-Hill, pp.225-255, 1978.
  29. S. Peterson, F. O. Walumbwa, K. Byron and J. Myrowitz, "CEO positive psycho;ogical traits, transformational leadership and firm performance in high-technology start-up and established firms," Journal of Management, Vol.35, No.2, pp.348-368, 1978. https://doi.org/10.1177/0149206307312512
  30. P. Seligman, Learned optimism, New York: Pocket Books, 1998.
  31. B. Shamir, R. J. House, and M. B. Arthur, "The Motivational Effects of Charismatic Leadership: A Self-Concept Based Theory," Organizational Science, Vol.4, pp.577-593, 1978.
  32. F. Luthans, "The need for and meaning of positive organizational behavior," Journal of Organizational Behavior, Vol.23, No.6, p.695, 2002a. https://doi.org/10.1002/job.165
  33. F. Luthans, "Positive organizational behavior: Developing and managing psychological strengths," Academy of Management Executive, Vol.16, No.1, pp.57-72, 2002b. https://doi.org/10.5465/AME.2002.6640181
  34. F. Luthans, C. M. Youssef, and B. J. Avolio, Psychological capital: Developing the human competitive edge, Oxford, UK, Oxford University Press, 2007.
  35. C. M. Youssef and F. Luthans, "Positive organizational behavior in the workplace: The impact of hope, optimism, and resilience," Journal of Management, Vol.33, No.5, pp.774-800, 2007. https://doi.org/10.1177/0149206307305562
  36. A. D. Stadkovic, F. Luthans, "Self-efficacy and work-related performance: A meta-analysis," Psychological Bulletin, Vol.124, pp.240-261, 1998. https://doi.org/10.1037/0033-2909.124.2.240
  37. G. Yukl, "An Evaluation of Conceptual Weaknesses in Transformational and Charismatic Leadership Theories," Leadership Quarterly, Vol.10, pp.285-305, 1999. https://doi.org/10.1016/S1048-9843(99)00013-2
  38. R. J. Vandenberg, J. H. Seo, "Placing recruiting effectiveness in the perspective: A cognitive explanation of the job-choice and organizational -entry period," Human Resource Management Review, Vol.2, No.4, 239-273, 1992. https://doi.org/10.1016/1053-4822(92)90001-7