DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Infoshade of Displacement Map for Making Digital Contents

디지털콘텐츠 제작을 위한 Displacement map의 음영정보 분석

  • 박경철 (조선대학교 만화애니메이션학부)
  • Received : 2011.05.31
  • Accepted : 2011.08.05
  • Published : 2011.08.28

Abstract

Digital Contents have been considered as major parts in the areas, such as design, cartoon, video and etc. A number of Digital Contents are made with the works of popular computer program, Photoshop, and used in some courses of making works. Channel is obviously regarded as a high-level function among others in using Photoshop, even though it hinder a lot of users in understanding the way and the principle to use. Channel and Displacement Map have something in common, because they share the infoshade of channel. The infoshade is the information of 256 levels which consists of black and achromatic colors between white and black color. The infoshade of Channel is used as a concept of movement in Displacement Map. Displacement Map analyzes infoshade in 'Displacement map images' and transfer the pixels of original images under the application of displacement map. This means that the infoshade of Channel can be made for the application with characteristic of movement. This study was carried out to analyze the principle of application of infoshade in 'Displacement Map' with Photoshop. Thus, the central aim of this study is not so much studying engineering algorithm as studying and analyzing the principle of Channel's infoshade through studying how the infoshade of channel is applied in the work.

디지털 콘텐츠가 디자인, 만화, 영상 등의 각 분야에서 대세로 자리 잡아 가고 있는 추세이다. 많은 디지털콘텐츠가 포토샵에서 제작되거나 일부 작업 과정에서 활용되고 있다. 포토샵의 다양한 기능 중에서도 특히 채널은 원리적 이해와 사용법이 어렵지만 중요한 고급 기능임에는 분명하다. 채널과 Displacement map은 채널의 음영정보를 사용하고 있다는 점에서 공통점이 있다. 음영정보는 '흰색과 검은색 및 흰색과 검은색 사이의 무채색으로 구성되는 256단계의 정보'이다. 채널의 음영정보는 Displacement map에서 '이동'의 개념으로 사용된다. Displacement map은 'Displacement map 이미지'의 채널이 가진 음영정보를 분석하여 Displacement map이 적용되는 '원본 이미지'의 픽셀을 이동시킨다. 이것은 이동시키는 특성을 활용하기 위하여 채널의 음영정보를 만들 수 있음을 의미한다. 본 연구는 대표적인 CG 프로그램인 포토샵의 Displacement map에서 음영정보가 적용되는 원리를 분석하고자하였다. 공학적인 알고리즘 연구보다는 채널의 음영정보가 어떤 원리로 적용되는 지를 분석하여 음영정보의 원리적 이해를 정리하고 분석하는데 의미를 두고 있다.

Keywords

References

  1. 박경철, 따라하면서 익히는 PHOTOSHOP 첫걸음, 크라운출판사, 1997.
  2. 박경철, Reading Photoshop 4.0, 크라운출판사, 1997.
  3. 박경철, 엄청쉽다! 포토샵5.0 배우기, 크라운출판사, 1998.
  4. 박경철, 혼자서도 할 수 있는 테마 PHOTOSHOP, 영진출판사, 1999.
  5. http://en.wikipedia.org/wiki/Displacement_mapping
  6. http://en.wikipedia.org/wiki/Bump_mapping
  7. http://en.wikipedia.org/wiki/Normal_mapping
  8. http://en.wikipedia.org/wiki/Parallax_mappingr
  9. http://wiki.blender.org/index.php/Doc:Manual/Textures/Maps/Displacement_Maps
  10. http://cafe.daum.net/shelf119/E6Vg/10?docid=17Sgz|E6Vg|10|20061017161814&q=Displacementmap