DOI QR코드

DOI QR Code

상호작용이 가능한 사회적 U-LEARNING 공동체 설계

Interactive Social U-Learning Community Design

  • 김혜진 (전주대학교 평생교육원)
  • 투고 : 2011.09.14
  • 심사 : 2011.10.14
  • 발행 : 2011.10.31

초록

본 논문은 개방형 콘텐트에 기반하여 세계 모든 지역 학우들과 상호작용적인 온라인 학습 그룹 경험을 제공하는 개방형 사회적 u-learning 공동체에 대한 전체론적 개념 및 모델을 표현하였다. 상호작용적인 사회적 u-learning 공동체 설계를 통해 학습에 있어서 유비쿼터스 환경이 가지는 장점들을 개념화하고 극대화하도록 한다. 제안된 모델은 최신 웹 기술, 고도의 상호작용을 가능하게 하는 실시간 협력 기술, 관련 콘텐트 및 다른 학습자와 해당 학습자를 연결하여 주는 지능형 추천 시스템, 학습자의 학습 결과를 평가하고 분석하는 기법 등을 통해 가능하다. 따라서, u-learning 설계는 상호작용적이고 매력적이면서 고도로 측정 가능 시스템이어야 한다.

This paper presents the holistic notion and model of an open social u-learning community, anchored with open content, providing an interactive online study group experience akin to sitting with study buddies on a world-wide campus quad. The interactive social u-learning community design helps conceptualize and maximize advantages of ubiquitous environment in learning. The model is enabled by state-of-the-art web technologies; real-time collaboration technologies for a highly interactive experience; intelligent recommender systems to help learners connect with relevant content and other learners; and mining and analytics to assess learner outcomes. Hence, u-learning design is highly scalable yet interactive and engaging.

키워드

참고문헌

  1. http://en.wikipedia.org/wiki/Generation_Y
  2. http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_native
  3. Marc Prensky, Digital Natives Digital Immigrants, From On the Horizon (MCB University Press, Vol. 9 No. 5, October 2001) (C) 2001
  4. Alessandro Cecconi, Research Paper on Social Networking: Research Paper on Social Networking, Nova Southeastern University 2007 2001
  5. Joung-Souk Sung, U-Learning Model Design Based on Ubiquitous Environment, IJAST, Volume 13, December, 2009
  6. Jeff Ginger, Exploring Ubiquitous Learning: A case study of related concepts, objects and practice, Revision 1, Graduate School of Library and Information Science, University of Illinois at Urbana-Champaign, 2009
  7. Ogata, H., Features of Ubiquitous Learning from Computer supported ubiquitous learning environment for Language Learning, Journal Transactions Processing Society of Japan 2003
  8. http://www.joomla.org/
  9. http://docs.moodle.org/
  10. http://docs.elgg.org/wiki/Main_Page