DOI QR코드

DOI QR Code

과학영재성, 성별, 과목 선호도에 따른 과학학습에 대한 개념의 차이

Differences in Conception of Science Learning in Accordance with the Science-giftedness, Gender and Subject Preference

  • 투고 : 2010.10.05
  • 심사 : 2011.04.20
  • 발행 : 2011.06.30

초록

과학영재 학생의 과학학습에 대한 개념을 알아보기 위해 COLS와 ALS 설문지를 이용하여 비교, 분석하였다. 과학영재 학생은 일반 학생과 과학학습에 대한 개념에 차이를 보이는데, 과학영재 학생은 과학학습을 과학 지식을 얻고, 과학 지식 구조를 확장해 나가고, 세상을 보는 새로운 관점을 얻는 활동이라고 인식한다. 과학영재 학생은 성별과 과목 선호도에 따라 과학학습에 대한 인식 및 접근방법에 의미 있는 차이는 보이지 않았다. 이 연구의 결과는 과학영재 수업을 위한 교재와 교수법에 도움이 될 것으로 예상한다.

We investigated science-gifted students' conceptions on science learning. The inventory instruments used for our study were a questionnaire on the conceptions of learning science (COLS) and a questionnaire on the approaches to learning science (ALS). Our analysis of the questionnaires showed that there are differences in the conceptions of science learning between the science-gifted and ordinary students. Science-gifted students perceive science learning as storing up of scientific knowledge, expansion of knowledge structure and achievement of a new view. There are no differences in the conceptions of science learning between male and female science-gifted students. There are also no differences in the conceptions of science learning in terms of subject preference such as physics, chemistry, biology and earth science. Our analysis offer assistance to teaching material and teaching method for science courses.

키워드

참고문헌

  1. 김미숙, 조석희, 진석언 (2005). 학년과 성별에 따른 영재와 평재의 수학/과학 창의성과 리더십 차이 및 두 능력의 관계 분석. 교육심리연구, 19(3), 799-820.
  2. 김윤화, 김현주 (2010). 지역 교육청 영재교육원 중학생들의 과학 영재 교육 프로그램에 대한 인식 조사. 한국과학교육학회지, 30(2), 192-205.
  3. 김혜진 (2010). 초등영재 성별에 따른 도형추론지 능검사의 차별기능문항과 오류유형 분석. 사고개발, 6(1), 27-47.
  4. 노태희, 최영남 (1996). 성역할의 관점에서 조사한 과학자와 자신에 대한 이미지의 격차 및 과학관련 태도와의 관계성 조사. 한국과학교육학회지, 16(3), 286-294.
  5. 박민정, 전동렬 (2007). 선행학습과 과학적 태도, 탐구력, 사고력, 문제 해결력 및 도형 창의력 검사의 상관관계. 새물리, 55(6), 386-396.
  6. 심규철, 소금현, 김현섭, 장남기 (2001a). 중학교 과학 영재의 과학에 대한 흥미연구1 - 영재와 일반 학생의 비교연구. 한국과학교육학회지, 21(1), 122-134.
  7. 심규철, 소금현, 김현섭, 장남기 (2001b). 중학교 과학 영재의 과학에 대한 흥미연구2 - 재능 영역에 따른 비교. 한국과학교육학회지, 21(1), 135-148.
  8. 심규철, 소금현, 이현욱, 장남기 (1999). 중학교 과학 영재와 일반 학생의 과학적 태도에 관한 연구. 한국생물교육학회지, 27(2), 368-375.
  9. 조석희, 최호정, 김현지, 윤혜원, 권경림 (2002). 남.여 학생이 국제과학올림피아드 입상자가 되는데 영향을 미치는 요인들. 영재교육연구, 12(1), 31-60.
  10. 조정일, 최규식 (2006). 초등학교 과학 영재들의 교과 내용 인식과 학습 양식. 초등과학교육, 25(2), 118-125.
  11. 한선화, 유순화 (2005). 중학 영재학생과 일반학 생의 리더쉽기술, 사회성숙도 및 행위통제 분석. 청소년학연구, 12(3), 291-325.
  12. Albert Zeyer & Sarah Wolf. (2010). Is there a relationship between brain type, sex and motivation to learn science?. International Journal of Science Education, 1-17.
  13. Carol Ames (1992). Classrooms: goals, structures, and student motivation. Journal of Educational Psychology, 84(3), 261-271.
  14. Chin-Chung Tsai (2004). Conceptions of learning science among high school students in Taiwan: a phenomenographic analysis. International Journal of Science Education, 26(14), 1733-1750. https://doi.org/10.1080/0950069042000230776
  15. Fortier, M. S., Vallerand, R. J., Guay, F. (1995). Academic motivation and school performance: toward a structural model. Contemporary Educational Psychology, 20, 257-274. https://doi.org/10.1006/ceps.1995.1017
  16. Green, B. A., & DeBacker, T. K. (2004). Gender and orientations toward the future: Links to motivation. Educational Psychology Review, 16, 91-120.
  17. Kahle, J. B., & Lakes, M. L., (1983). The myth of equality in science classroom. Journal of Research in Science Teaching, 20(2), 131-140. https://doi.org/10.1002/tea.3660200205
  18. Kember, D., Biggs, J., & Leung, D. Y. P. (2004). Examining the multidimensionality of approaches to learning through the development of a revised version of the learning process questionnarie. British Journal of Educational Psychology, 74, 261-280. https://doi.org/10.1348/000709904773839879
  19. Lubinski, D., & Benbow, C. P. (1992). Gender differences in abilities and preferences among the gifted: Implications for the mathscience pipeline. Current Directions in Psychological Science, 1, 61-66. https://doi.org/10.1111/1467-8721.ep11509746
  20. Marshall, D., Summer, M., & Woolnough, B. (1999). Students' conceptions of learning in an engineering context. Higher Education, 38, 291-309. https://doi.org/10.1023/A:1003866607873
  21. Marton, F., Dall' Alba, G., & Beaty, E. (1993). Conceptions of learning. International Journal of Educational Research, 19, 277-299.
  22. Mingxin Liu, Weiping Hu, Shi Jiannong & Philip Adey (2010). Gender stereotyping and affective attitudes towards science in chinese secondary school students. International Journal of Science Education, 32(3), 379-395. https://doi.org/10.1080/09500690802595847
  23. Min-hsien Lee, Robert E. Johanson, Chin- Chung Tsai (2008). Exploring Taiwanese high school students' conceptions of and approaches to leaning science through a structural equation modeling analysis. Science Education, 92(2), 191-220. https://doi.org/10.1002/sce.20245
  24. Robinson, A., Shore, B. M. & Enerson, D. (2007). Best Practices in Gifted Education. Waco, Texas : Prufrock Press Inc.
  25. Saljo, R. (1979). Learning in the Learner's Perspective, 1: Some commonsense conceptions. Gothenburg, Sweden: Institute of Education, University of Gothenburg.

피인용 문헌

  1. 중학교 과학 영재들의 성별과 재능 분야에 따른 과학 관련 태도 조사 연구 vol.45, pp.3, 2011, https://doi.org/10.15717/bioedu.2017.45.3.355