DOI QR코드

DOI QR Code

Instructor's Experience on Simulation Education of EMT Students

응급구조학과 시뮬레이션 교육에 참여한 강사들의 경험

  • 백미례 (충주대학교 응급구조학과)
  • Received : 2011.04.07
  • Accepted : 2011.05.31
  • Published : 2011.07.28

Abstract

This study was conducted to identify instructor's experience on simulation education. The subjects were nine instructors in simulation education of EMT students. Data were collected through documents and in-depth interview from participants. It was analyzed by phenomenological method, using Colaizzi's method. The results of this study were as a follows. From the protocol, significant statements were organized into formulated meanings. The formulated meanings were identified 28 themes, 9 theme clusters, and 4 categories. The 4 categories were as follows; discomfort of forming the learning environment; burden of instructor's role; difficulty from insufficient education condition; possibility of new education. This study suggested that improvement of simulation education can be accomplished by providing opportunities to learn the simulation technology, using the pre-programmed scenarios, having technical support from specialist or additional operator, and adjusting the current paramedic curriculum.

본 연구는 응급구조과 시뮬레이션에 참여한 강사의 경험을 확인하기 위해 Colaizzi방법으로 접근하여 분석하였다. 연구결과 28개의 주제와 9개의 주제모음, 4개의 범주가 확인되었다. 즉, 강사들은 "학습 환경 설계에 대한 불편함", "교수자 역할에 대한 부담감", "불충분한 교육 여건으로 인한 어려움", "새로운 교육에 대한 가능성"을 경험하는 것으로 나타났다. 더 효과적인 시뮬레이션 교육효과를 위해서는 교육 프로그램의 참여와 미리 개발된 시나리오의 적극적 사용과 전문 보조인력을 두고 실습과 연계한 시뮬레이션 교육에 대한 응급구조과 교과과정 개선안이 필요한 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. R. H. Steadman, W. C. Coates, Y. M. Huang, R. Matevosian, B. R. Larmon, L. McCullough, and D. Ariel, "Simulation-based training is superior to problem-based learning for the acquisition of critical assessment and management skills," Critical Care Medicine, Vol.34, No.1, pp.151-157, 2006. https://doi.org/10.1097/01.CCM.0000190619.42013.94
  2. E. B. Bryan, S. P. Robert, and A. C. Richard, Brady Paramedic Care:Principle & Practice Introduction to advanced to prehospital care, prentice-Hall Inc. 2000.
  3. 한국 의료 시뮬레이션 학회, 시작하는 사람들을 위한 의료 시뮬레이션의 이론과 실제, 예당북스, 2010.
  4. C. K. Feingold, "Computerized patient model and simulated clinical experience:evaluation with baccalaureate nursing students," The Journal of nursing education, Vol.43, pp.156-163, 2004.
  5. A. J. Debra, B. Catherine, H. B. Gail, J. Nita, and L. A. Gunnar, "Collaborative Project to Influence Nursing Faculty Interest in Simulation," Clinical Simulation in Nursing Vol.6, pp.223-229, 2010. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2009.08.006
  6. 정승은, 이순희, 간호대학생의 시뮬레이션을 활용한 교육경험, 질적연구 제11권 제1호, pp.50-59, 2010.
  7. 이주희, 김소선, 여기선, 조수진, 김현례. "일대학 간호대학생의 시뮬레이션 교육 경험 분석", 한국간호교육학회지, 제15권, 제2호, pp.183-193, 2009. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2009.15.2.183
  8. 박민정, "의학교육과정에서 PBL 수업의 적용효과 연구: 수업후기와 자기평가 및 수업과정 평가지를 중심으로", 교육과정연구, 제28권, 제2호, pp.225-253, 2010.
  9. 양진주, "간호학생을 위한 시뮬레이션 기반 교육 과정 개발 및 평가", 성인간호학회지, 제20권 제4호, pp.548-560, 2008.
  10. 고일선, 김희선, 김인숙, 김소선, 오의금, 김은정, 이주희, 강세원, "Simman 시뮬레이션 학습 시나리오의 개발 및 학습 수행평가 -응급실 내원 천식 환자사례를 중심으로", 기본간호학회지, 제17권, 제3호, pp.371-381, 2010.
  11. 고종현, "시뮬레이션 교육이 보건계열 학생의 기본소생술 수행능력에 미치는 효과" 연세대학교 보건대학원 석사학위 논문, 2007.
  12. 김지희,이영미, "마네킨 시뮬레이터를 이용한 의료시뮬레이션 교육의 현황" 한국응급구조학회 제10권, 제2호, pp.15-23, 2006.
  13. 김지희, "응급구조사 교육 분야에서 의료시뮬레이션의 활용방안 모색", 한국화재 소방학회 논문지, 제21권, 제3호. pp.104-112, 2007.
  14. P. Colazzi, Psychological research as phenomenologist views it. In R S. Valle & M.King(Eds), Existential phenomenological alternatives for psychology, NY: Oxford University Press Inc, pp.48-71, 1978.
  15. M. H. Valerie, E. Nadine, K. Kirstyn, and P. Katherine, "Integration of Simulation Across the Undergraduate Curriculum: Student and Faculty Perspectives," Clinical Simulation in Nursing. Vol.7, pp.1-10, 2011.
  16. K. Adamson, "integrating human patient simulation into associate degree nursing curricula:faculty experience, barriers, and facilitators," Clinical simulation in nursing, Vol.6, pp.75-81, 2010. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2009.06.002
  17. L. J. Amy and H. Margaret, "Simulation and Faculty Time Investment," Clinical Simulation in Nursing, Vol4, pp.5-9, 2008. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2008.06.003
  18. K. T. Waxman and C. L. Telles, "The Use of Benner''s Framework in High-fidelity Simulation Faculty Development. The Bay Area Simulation Collaborative Model," Clinical Simulation in Nursing. Vol.5, pp.231-235, 2009. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2009.06.001
  19. A. Mindi, L. B. Mary, and L. H. Tiffany, "Acquisition of Simulation Skills: Survey of Users," Clinical Simulation in Nursing, pp.1-7, 2011.
  20. Amy L. Jones and Margaret Hegge, "Faculty Comfort Levels with Simulation," Clinical Simulation in Nursing Education. Vol.3, pp.15-19, 2007. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2009.05.034
  21. A. J. Debra, J. Nita, L. Gunnar, B. Catherine, and H. B. Gail, "Nursing Faculty Perceptions of Obstacles to Utilizing Manikin-based Simulations and Proposed Solutions," Clinical Simulation in Nursing. Vol.5, pp.9-16, 2009.
  22. K. Lasater, "High fidelity simulation and the development of clinical judgement: students' experiences," J Nurs Edus, Vol.46 No.6, pp.269-276. 2007.
  23. M. Pam, W. Amanda, S. Rachel, and L. Lesley. "Student experiences and mentor views of the use of simulation for learning," Nurse Education Today Vol.28, pp.790-797, 2008. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2008.03.007