DOI QR코드

DOI QR Code

Status of Stress and Problem-Solving Ability on Flow in Cyber Class

사이버강의 몰입, 스트레스와 문제해결에 대한 관계

  • 정영선 (한국사이버대학교 상담심리학과) ;
  • 김선아 (한국사이버대학교 사회복지학과)
  • Received : 2011.04.15
  • Accepted : 2011.06.21
  • Published : 2011.07.28

Abstract

This study aims to elucidate the relationship between the characteristics of adult learners and flow in cyber-class along with relationships among flow, stress, and problem-solving ability. The research subjects were 1044 enrolled students at Cyber University located in Seoul through voluntary on-line questionnaire. The analysis is following: The components of flow on cyber-class including enjoyment, engagement, focused attention, and time-distortion show the significant difference upon the characteristics of adult learners such as school grade, age, marital status, and number of registered classes. In addition, the flow on cyber-class has the negative relationship with stress and the positive relationship with problem-solving ability. To improve the level of flow on cyber-class, it is important to develop the new on-line class and class materials with the consideration of characteristics and diverse backgrounds of adult learners. The incorporation of various interactive evaluation can also improve the flow level of adult learners in cyber class. Finally, the learning counselling service might be essential for adult learners to experience flow on cyber-class.

본 연구는 성인학습자의 특성과 사이버강의 몰입구인간의 관련성을 살펴보고 몰입, 스트레스, 문제해결간의 관계를 밝혀 보려는데 연구목적을 두었다. 연구대상은 서울에 소재한 K사이버대학교 재학생 1044명 이였으며 학생들은 온라인설문지 형태에 자발적으로 참여하였다. 분석결과 첫째, 즐거움, 관여, 주의집중, 시간왜곡의 몰입구인에서 학년, 연령, 결혼상태, 수강신청 과목 수라는 성인학습자의 특성에 따라 차이를 보였다. 둘째, 사이버강의 몰입은 스트레스와 부적상관관계를 보였고 문제해결과는 정적상관관계를 보였다. 이 연구를 통해 성인학습자의 사이버강의 몰입향상을 구체화하는 프로그램 마련을 위해서 다음과 같은 시사점을 제시하고자 한다. 첫째, 성인학습자의 다양한 배경과 특성을 고려한 사이버강의 설계가 필요하며, 둘째, 성인학습자가 학습과정에서 몰입감을 높일 수 있도록 다양한 사이버강의 평가방법의 개발 및 적용이 필요하며, 셋째, 성인학습자들의 사이버강의 몰입향상을 제공할 수 있는 스트레스 관리와 문제해결능력을 증진시킬 수 있는 체계적인 학업상담이 필요하다.

Keywords

References

  1. C. Lawrence, "Adult Community Education Boards; Promoting Adult Learning," Australia Journal of Adult Learning, Vol.41, No.2, pp.181-185, 2001.
  2. OECD, Knowledge Management in Learning society. OECD, 2000.
  3. 정인성, 나일주, 원격교육의 이해, 교육과학사, 2004.
  4. 최종철, 성인학습자 관점에 기초한 사이버대학 교육프로그램 평가준거 개발 및 적용, 홍익대학교 대학원 석사학위 논문, 2007.
  5. 이현림, 김지혜, 성인학습 및 상담, 학지사, 2006.
  6. 권이종, 평생교육, 교육과학사, 2001.
  7. M. S. Knowles, The Making of an Adult Educator: An Autobiographical Journey. San Francisco: Jossey-Bass, 1989.
  8. 박홍균, "컴퓨터 기반학습 환경에서 자기조절학습전략의 학습방법이 학습과정과 학습성취에 미치는 영향", 교육정보방송연구, 제7권, 제4호, pp.33-53, 2001.
  9. 송상호, 웹 기반 교육에서의 동기 연구, 교육과학사, 2000.
  10. http;//ecommerce.vanderbilt.edu/novak/flow.July.1997/flow.htm.
  11. N. Shin, "Transactional Presence as a Critical Predictor of Success in Distance Learning," Distance Education, Vol.24, No.1. pp.69-86, 2003. https://doi.org/10.1080/01587910303048
  12. 오은진, "사이버 학습자들의 학습유형이 학습 만족도에 미치는 영향", 교육공학연구, 제20권, 제3호, pp.75-101, 2004.
  13. M. Csikszentmihalyi, Beyond Boredom and Anxiety. San Francisco: Jossey-Bass, 1975.
  14. M. Csikszentmihalyi, Flow: The Psychology of Optimal Experience, New York: Harper & Row, 1990.
  15. S. G. Clarke and J. T. Haworth, "Flow Experience in the Daily Lives of Sixth-Form College Students," British Journal of Psychology, Vol.85, No.4, pp.511-523, 1994. https://doi.org/10.1111/j.2044-8295.1994.tb02538.x
  16. L. K, Trevino and J. Webster, "Flow in Computer-Mediated Communication: Electronic Mail and Voice Mail Evaluation and Impacts," Communication Research, Vol.9, No.5, pp.539-573, 1992.
  17. F. Massimini, M, Csikszentmihalyi, and A. Fave, "Flow and Bioculturnal Evolution, In M. Csikszentmihalyi and I. S. Csikszentmihalyi (Eds.)," Optimal Experience: Psychological Studies of Flow in Consciousness, New York: Cambridge University Press, 1988.
  18. M. T. Allison and M. T. Duncan, Women, Work, and Flow, In M. Csikszentmihalyi and I. S. Csikszentmihalyi (Eds.), Optimal Experience: Psychological Studies of Flow in Consciousness, New York: Cambridge University Press, 1988.
  19. 신정순, 학습몰입, 자기조절학습과 학업성취와의 관계연구, 경희대학교 대학원 석사학위논문, 2006.
  20. 계보경, 증강현실 기반학습에서 메체특성, 현존감, 학습몰입, 학습과의 관계규명, 이화여자대학교 대학원 박사학위논문, 2007
  21. 이은주, "몰입에 대한 학습동기와 인지전략과의 관계", 교육심리연구, 제19권, 제3호, pp.199-216, 2001.
  22. 김진호, 성인교육 프로그램 참여자의 학습몰입 영향요인에 관한 구조분석, 서울대학교 대학원 박사학위논문, 2003.
  23. 박근수, 컴퓨터 몰입요인 구조의 타당성에 관한 연구, 성균관대학교 대학원 석사학위논문, 2004.
  24. http://www.aln.org/alnweb/journal/jaln-vol6issue1.htm
  25. 황용석, 웹 이용과정에서 플로우 형성에 관한 이론적 모델 연구, 성균관대학교 대학원 박사학위논문, 1998.
  26. 장연집, 박경, 최순영, 현대인의 정신건강, 학지사, 2010.
  27. A. Elaine, Mental Health Nursing, The C.V. Mosby Company, 1985.
  28. 김홍중, 고등학교 남학생의 정신건강에 관한 연구. 단국대학교 대학원 석사학위논문, 1988.
  29. 이태연, 최명구, 정신건강, 신정, 2008.
  30. 김은희, 김병, 김미연, 이용환, 이우언, 이정남, 임동빈, 전대성, 주철현, 정신건강론, 창지사, 2009.
  31. N. Bolger, A. DeLongis, R. C. Kessler, and E. A. Schilling, "Effects of daily stress on negative mood," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.57, pp.808-818, 1989. https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.5.808
  32. 김남선, 이규은, 권미경, 김혜원, "대학생의 스트레스 대처방식과 강인성", 기본간호학회지, 제14권, 제2호, pp.230-247, 2007.
  33. 정유미, 해결중심 집단상담 프로그램이 대학생의 사회적 문제해결과 스트레스 대처능력에 미치는 효과, 한국교원대학교 대학원 석사학위논문, 2004.
  34. 이경아, 지역사회 정신보건센터에서의 임상기술 개발. 한국정신보건사회사업학회 춘계학술대회, 2001.
  35. 유정이, "MBTI를 통해서 본 직장인의 스트레스와 스트레스 대처방식", 한국심리유형학회지, 제16권, 제1호, pp.107-120, 1999.
  36. 김진영, 고영건, "긍정임상심리학: 멘탈 휘트니스(mental fitness)와 긍정심리치료(positive psychotherapy)", 한국심리학회지: 사회문제, 제15권, 제1호. pp.155-168, 2009.
  37. M. E. P. Seligman, T. Rashild, and A. C. Parks, "Positive Psychology," American Psychologist, Vol.61, No,8, pp.774-788, 2006. https://doi.org/10.1037/0003-066X.61.8.774
  38. 유영달, "중독 상담 프로그램 개발을 위한 몰입감(flow) 모델의 이론적 시사점", 청소년상담연구, 제10권, 제2호, pp.1-34, 2002.
  39. 임승엽, 기혼여성의 생활체육 참가와 운동몰입 경험 및 가정생활만족의 관계, 서울대학교 대학원 석사학위논문, 2000.
  40. A. J. Wells, Self-esteem and Optimal Experience. In M. Csikszentmihalyi and I. S. Csikszentmihalyi (Eds.), Optimal Experience: Psychological Studies of Flow in Consciousness, New York: Cambridge University Press, 1988.
  41. 오지윤, 역량에 대한 자기지각이 높은 아동과 낮은 아동들의 일상적 스트레스 및 스트레스 대처방식에 대한 비교, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, 1999.
  42. 정윤선, 스트레스 대처방식과 행복, 불행의 관계, 한양대학교 대학원 석사학위논문, 1993.
  43. 신나민, 김경숙, 김기영, "사이버강의 몰입: 조건, 구성요인 및 그 영향", 교육학연구, 제43권, 제4호. pp.247-276, 2005.
  44. T. Cassidy and C. Long, "Problem-Solving Style, Stress and Psychological Illness: Development of a Multifactorial Measure," British Journal of Clinical Psychology, Vol.35. pp.265-277, 1996. https://doi.org/10.1111/j.2044-8260.1996.tb01181.x
  45. 이경상, 김진호, 오해섭, 김희진, 김재민, 한국 청소년 패널조사(KYPS) I 조사개요 보고서, 한국청소년정책연구원, 2003.
  46. 정지웅, 김지자, 사회교육학 개론, 서울대학교 출판부, 1987.
  47. 이주희, 사이버대학 질관리를 위한 핵심영역과 평가항목 규명, 이화여자대학교 대학원 박사학위논문, 2005.
  48. 이창호, 이자영, 박성호, 수월성촉진을 위한 프로그램 개발 연구, 한국청소년 상담원 프로젝트, 2002.

Cited by

  1. Instructional Planning in Online Universities in Korea: Considering Student Stressors and Demographic Variables vol.8, pp.1, 2012, https://doi.org/10.5392/IJoC.2012.8.1.001
  2. An Inquiry into the Meaning of Experience of Action Learning Program for Participants in Coporate Job Training: F.G.I Approach vol.14, pp.9, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.09.598