Abstract
In this paper, we attempt to realize the diversity of human actions in a virtual world in terms of the basic actions. We utilize the comprehensive knowledge structure of ontology to organize the human actions into an action hierarchy, each action being the root action of its associated hierarchy of specialized actions. Each basic action is implemented by composing the primitive motions and each basic action in turn by reusing those basic actions. Our approach to the development of these actions is focused more on their diversity and brevity than on their visual realism. Based on this design we develop a method to grasp virtual humans' characteristics and reflect those characteristics on their respective action patterns. We also present a mechanism for the agents to adapt their motions to diverse qualitative changes in environment. We apply these methods to such basic actions as walk, run and throw to demonstrate their viability.
본 논문은 가상세계속의 가상인간의 다양한 행동들을 제한된 개수의 기본행동들로써 구현하고자 한다. 먼저 객체들의 속성과 행동 등을 통합적으로 나타내주는 지식베이스인 온톨로지를 사용하여 다양한 행동들을 행동계층구조로 조직하고 그 속에서 행동들은 세부 행동들로 구체화한다. 가상인간의 기본행동은 기초 동작들의 조합으로 만들어지고 기본행동들을 최대한 재사용함으로써 다양한 행동들을 효과적으로 구현할 수 있게 설계한다. 이 때 기본행동들을 정밀성이나 사실성보다 간소함과 다양성에 초점을 맞추어 구현하고자 한다. 이를 바탕으로 가상 에이전트들의 특성을 파악하고 특성에 따라 에이전트가 고유의 패턴을 가지고 동작을 생성하는 방법을 개발한다. 또한 가상의 에이전트가 주변의 정성적 변화에 적응하여 동작을 변화하는 방법을 제시한다. 이렇게 제시된 방법들을 인간의 실제 움직임들 즉, 걷기, 달리기, 던지기 등의 동작에 적용해 실현가능성을 검증한다.