Abstract
The quality management for mobile internet voice services currently being used widely cannot be achieved by the conventional quality management depending on a specific measurement equipment. For more systematic quality management, a real-time or preventive quality management scheme is proposed. The proposed scheme required a quality management software installed in a service user's terminal. In order to implement and realize the proposed scheme, it is a very important issue to ensure the reliability of the measurement results from the developed quality management software. Therefore, we have performed a large number of tests to verify the reliability of the software and discuss on the results in this paper.
현재 널리 확산되고 있는 모바일 인터넷 음성 서비스의 품질 관리는 기존의 계측기를 동원한 사후 측정 기반으로는 불가능하다. 보다 체계적인 품질 관리를 위하여 서비스 이용자 단말기에 품질 측정 소프트웨어를 설치하고 서비스 품질을 상시 측정하는 실시간 혹은 사전 품질 관리 체계가 제안된 바 있다. 제안된 품질 관리 체계가 실현되기 위한 필수적인 조건은 품질 측정 소프트웨어의 신뢰성이다. 따라서 본 논문에서는 개발된 품질 측정 소프트웨어의 신뢰성을 검증하기 위한 품질 측정을 실시하였고 그 결과에 대해서 논하고자 한다.