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Usability Analysis of Algorithm Visualization Tool for Learning Basic Algorithms

기초 알고리즘 학습을 위한 알고리즘 시각화 시스템의 효용성 분석

  • 오경숙 (순천대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 이상진 (순천대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 김응곤 (순천대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 박경욱 (순천대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 류남훈 (순천대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 이혜미 (순천대학교 컴퓨터과학과)
  • Received : 2011.02.17
  • Accepted : 2011.04.12
  • Published : 2011.04.30

Abstract

The curriculum of programming education including algorithm has been recognized as a very important subject to many students majoring in natural sciences and engineering including electronic engineering and computer related departments. This study analyzed usability of the learning system of programming languages using basic algorithms so as for students to easily learn basic algorithm among the entire programming curriculum. The results show that the grade of learning achievement of experimental group using the learning system is 15 points higher than that of non-experimental group and the grade of interest, concentration, effectiveness, understanding, convenience, suitability, and attending a lecture in the next semester are 4 points or more of 5 points criterion.

알고리즘과 프로그래밍 교육 과정은 전자공학 및 컴퓨터 관련학과를 비롯한 많은 이공계 학과에서 매우 중요한 교과목으로 인식된다. 본 논문에서는 프로그래밍 과정 중 기본 알고리즘에 대해 쉽게 익힐 수 있도록 기초 알고리즘을 활용한 프로그래밍 언어 학습 시스템의 효용성을 분석하였다. 그 결과 본 시스템을 사용한 실험 단체가 비실험 단체보다 학업성취도가 15점 이상 높았다. 그리고 실험 참가 학생들의 C 언어 프로그램에 대한 흥미도, 집중도, 이해도, 효과성, 편리성, 적합성, 다음 학기 수업 희망 사항 등에서도 5점 척도 평균값이 약 4점 이상으로 높게 나타났다.

Keywords

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