A Study on Grotesque Form in Make-Up

메이크업에 나타난 그로테스크의 조형성

  • Lee, Sun-Hwa (Dept. of Beauty Culture & Cosmetic, Dongju College University)
  • Received : 2010.12.30
  • Accepted : 2011.05.25
  • Published : 2011.06.30

Abstract

Grotesque make-up causes a visual shock among modern people beyond the standardized beauty definition, attracts their attention, and manifests itself as a phenomenon of "something bizarre, extremely unnatural, ugly, and funny." The purposes of this study were to investigate the characteristics of grotesque in today's make-up as well as its concepts and features and to figure out its aesthetic characteristics based on the results. The research scope was limited to the fashion make-up of the collections from 2005 to 2010 and the advertising make-up during the same period. In the make-up phenomenon examined according to the grotesque characteristics, the pale skin expression, frightened eyes, and emphasis on black induce disgusting fear, sadness, death, sin, fear for life and death, and obsession. As the make-up emphasized only one part by neglecting the original form and exaggerated it to the point of distortion, the exaggerated abnormality led to a sense of social crisis, desperation, and absence of form. As for devilish playfulness, the make-up accompanied by grotesqueness and humor brought the suppressed, closed world in a tight framework out to fluidity and openness, conveying satire, ludicrousness, ridicule, and accusation of the modern society. The heterogeneous disharmony was found in the use of objects in heterogeneous combinations, presenting unreality, fiction, displeasure, ambivalence, and loss of value of human existence.

Keywords

References

  1. 김민수 외 (1991), 금성판 국어대사전, 금성출판사.
  2. 장미숙, 양숙희 (2000), 1990년대 후반 그로데스크 메이크업에 관한 연구, 복식문화연구, 8(3), pp. 436-449..
  3. Philip Thomson (1972), The grotesque, 김영무 역 (1986), 서울대학교 출판부, p. 17.
  4. 전영운, 류신 (2001), 그로테스크의 형식, 내용, 수용, 중앙대학교 인문과학 연구소, 31, p. 150.
  5. 신창규 (1995), 뒤렌마트 희극의 근본구조로서의 그로데스크, 서강대학교 대학원 박사학위논문, p. 20.
  6. Bakhtin, M. (1664), Rabelais and his world, pp. 33-34,
  7. Helene Iswolskytrans (1984), Bloomington. Indiana University Press, pp. 43-45.
  8. Philip Thomson (1972), The grotesque, 김영무 역 (1986), 서울대학교 출판부, pp. 17-18.
  9. 김홍희 (1997), 미국 페미니즘 비디오 미술 연구, 홍익대 대학원 박사학위논문, p. 204.
  10. Bakhtin, M. (1664), Rabelais and his world. pp. 45-47.
  11. 김선호 (1983), Der Bescuh der alten Dame에 나타난 그로테스크의 기법, 중앙대학교 대학원 석사학위논문, p. 6.
  12. Thomson, P., (1972), The grotesque, 김영무 역 (1986), 서울대학교 출판부, p. 14.
  13. Thomson, P., (1972), The grotesque, 김영무 역 (1986), 서울대학교 출판부, pp. 1-4.
  14. Thomson, P., (1972), The grotesque, 김영무 역 (1986), 서울대학교 출판부, pp. 27-36.
  15. Harpham, G. G. (1982), On the grotesque, Princeton University, p. 14.
  16. Thomson, C. W. (1977), Das Grotesque und die englische Literatur. Darmstadt, S.10.
  17. Bakhtin, M. (1964), Rabelais and his world, pp. 47-51.
  18. 박재현 (1999), 프리드리히 뒤렌마트의 소설 고장에 나오는 카니발적 그로테스크 연구, 전북대학교 대학원 석사학위논문, p. 8.
  19. Rosemary Jackson (1981), THE LITERATURE OF SUBVERSION, FANTASY(Methuen1), p. 1.
  20. 이건모 (1989), 현대 일러스트레이션에 나타난 그로테스크한 표현에 대한 연구, 홍익대학교 대학원 석사학위논문.
  21. Thomson, P., (1972), The grotesque, 김영무 역 (1986), 서울대학교 출판부, p. 33.
  22. 이정후 (1988), 포스트모더니즘에 나타난 불확정성, 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문, p. 116.
  23. 김홍희 (1997), 미국 페미니즘 비디오 미술 연구-나르시즘과 그로데스크를 중심으로-, 홍익대학교 대학원 박사학위논문, p. 218.
  24. Thomson, P., (1972), The grotesque, 김영무 역 (1986), 서울대학교 출판부, p. 27.
  25. 주은우 (1997), 세기말의 공포대중문화, 그리고 , 불가해한 세계의 은유, REVIEW, 10, 봄호, p. 5.
  26. collection (2005), Gap Press, p. 69, p. 34.
  27. 자료검색일, 2010. 8. 9, http://blog.naver.com/rain5647
  28. collection (2008), Gap Press, p. 72, p. 62.
  29. Vogue Paris (2009), 5월, p. 45.
  30. Bakhtin, M. (1964), Rabelais and his world, pp. 45-47.
  31. High Fashion (2005), No. 324, p. 50.
  32. Mode & Mode (2008), No. 343, p. 36.
  33. High Fashion (2009), No. 328, p. 115.
  34. 자료검색일, 2010. 10. 9, http://sdftrw.tistory.com/1097
  35. 서승미 (2003), 패션일러스트레이션에 나타난 그로테스크이미지, 한국의류산업학회지, 5(2), p. 138.
  36. High Fashion (2005), No. 302, p. 58.
  37. Mode & Mode (2010), No. 349. p. 36.
  38. High Fashion (2009), No. 327, p. 52.
  39. 남미현, 박명희 (2004), 현대패션의 그로테스크적 특성에 관한 연구, 복식, 54(8), p. 151.
  40. Vogue Paris (2007), 9월호, p. 527.
  41. Thomsen, C. W., Aspekte des Grotesken im, Lazarillo de Tormes, in: GD. s. 181.
  42. High Fashion (2005), No. 324, p. 22.
  43. 자료검색일, 2010. 10. 12, http://blog.naver.com/seoljyps
  44. 김선영, op. cit., p. 117.
  45. 자료검색일, 2010. 10. 20, http://blog.naver.com/tubetint