Abstract
For service-area-widening and commercialization of DGNSS service, Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs is developing a DGNSS service based on VRS using T-DMB. In this study, three PRC generation algorithms are developed for VRS DGNSS and their accuracies were evaluated. Three DGNSS correction generation algorithms are based on inverse distance weighting, 1st- and 2nd- multiple linear regression, and their positioning accuracies were compared in terms of the number of reference stations used for network composition and the algorithm type. As a result, the positioning accuracy of the case of using 16 sites is better than that of 6 sites. And the algorithm using the multiple linear regression showed the best performance. When the positioning accuracy of VRS DGNSS was compared with the traditional single-reference DGNSS, the improvement ratio was 20-23% and 20-36% for the horizontal and vertical directions, respectively.
국토해양부에서는 DGNSS 서비스의 광역화 및 상용화를 위하여 지상파 DMB를 이용한 가상기준국 기반 DGNSS 서비스를 개발하고 있다. 이 연구에서는 국토해양부에서 개발중인 시스템에 적용할 수 있는 총 세 개의 가상기준국 기반 DGNSS 보정정보 생성 알고리즘을 규현하고 각 알고리즘 적용에 따른 측위정확도 비교를 통해 개발된 알고리즘의 성능을 검증하였다. 가상기준국 기반 DGNSS 보정정보 생성 알고리즘은 역거리 가중법, 1 2차 다중 선형회귀분석법으로 각각 구현되었으며 기준망 구성을 위한 기준국 개수와 알고리즘 종류에 따른 측위정확도를 비교하였다. 그 결과 6개 기준국을 이용하는 경우보다 16개 기준국을 이용할 때 측위정확도가 향상되었으며, 다중 선형회귀분석법을 이용하는 경우가 높은 정확도를 나타냈다. 또한 가상기준국 기반의 DGNSS 측위결과가 단일기준국 기반의 DGNSS 측위결과보다 수평정확도 약 20-23%, 수직정확도 약 20-36% 향상되는 것을 확인하였다.