DOI QR코드

DOI QR Code

Relationships among Teachers' Organizational Commitment, Organizational Loyalty Behavior, and Working Satisfaction in Day Care Center

보육교사의 조직몰입 및 조직충성행동과 업무만족과의 관계

  • 오경숙 (국제대학 아동지도계열) ;
  • 조진희 (원광대학교 아동복지학과)
  • Received : 2010.05.06
  • Accepted : 2011.05.16
  • Published : 2011.06.30

Abstract

The purpose of this study was to analyze the relationship between organizational commitment, organizational loyalty, and working satisfaction of 162 teachers in daycare centers in Gyung-gi province. Three questionnaires about the organizational commitment which Allen and Mayer(1990) developed and Son Sobin(2002) revised, organizational loyalty behavior which Jo Bumsang(2004) revised, and working satisfaction which Kim Sunja(2005) developed, and the researcher revised were used for this study. For this study, the data was analyzed using descriptive statistics, independent t-test, and Pearson correlation. The results were as follows: first, the early childhood teacher's organizational commitment was average, and there was a significant difference according to the teacher's academic background. Second, the early childhood teacher's organizational loyalty was also average, and there were significant differences according to the teacher's age and academic background. Third, the early childhood teacher's working satisfaction was below average level, and there was a significant difference according to the teacher's working hours. Last, the early childhood teacher's organizational commitment, organizational loyalty behavior, and working satisfaction showed the positive relationship. In conclusion, the government and the director of daycare centers should support for the teacher's psychological satisfaction because the early childhood teacher's psychological state is highly related to successful organization of daycare centers.

Keywords

References

  1. 강승권. (1990). 근속.응집.규범적 몰입의 선행변수와 결과변수에 관한 연구. 광운대학교 박사학위논문.
  2. 강지영. (2009). 유치원 교사의 역량강화와 직무만족 및 조직몰입과의 관계. 한국교원대학교 석사학위논문.
  3. 김대영. (2000). 유치원 교사의 전문성 인식과 직무 만족도에 관한 연구. 천안대학교 석사학위논문.
  4. 김선자. (2005). 민간보육시설의 서비스 수준 향상방안 연구. 서울: 서울시정개발연구원.
  5. 김정희, 김동춘. (2010). 영유아교사의 조직몰입에 대한 사회 인구학적 변인, 조직커뮤니케이션 만족의 영향. 아동교육연구, 30(2), 167-191.
  6. 김진아, 이종희. (2009). 보육종사자가 지각한 보육시설의 조직효과성. 미래유아교육학회지, 16(3), 25-57.
  7. 노민구. (1995). 사립중등학교 교사의 조직헌신도 선행변인 탐색. 교육행정학연구, 13(4), 225-247.
  8. 노종희. (2001). 교원 직무만족의 개념화 및 측정에 관한 연구. 교육행정학연구, 19(2), 163-187.
  9. 박경희. (2005). 유치원 교사의 교직 헌신 척도 개발 및 관련변인에 대한 연구. 덕성여자대학교 박사학위논문.
  10. 박미선. (2000). 유치원 교사의 직무만족도 및 관련변인에 관한 연구. 인천대학교 석사학위논문.
  11. 서미연. (2004). 유치원장의 교사능력개발 지원정도와 교사의 직무만족 및 조직몰입간의 관계. 세종대학교 석사학위논문.
  12. 서은희, 이미숙. (2002). 유치원 교사의 직무만족, 조직 헌신 및 이직의도에 관한 연구. 열린유아교육연구, 7(3), 155-170.
  13. 서지영, 서영숙. (2002). 유아교사의 조직헌신도에 영향을 미치는 관련변인 연구; 프로그램의 질과 직무환경을 중심으로. 미래유아교육학회지, 9(2), 115-136.
  14. 손소빈. (2002). 교장의 변혁적 리더십과 거래적 리더십이 교사의 조직몰입에 미치는 영향. 한양대학교 박사학위논문.
  15. 송미경. (2004). 보육교사의 직무스트레스가 조직몰입에 미치는 영향에 관한 연구 : 울산광역시를 중심으로. 동국대학교 석사학위논문.
  16. 송유진. (1993). 유아교육기관의 조직풍토와 교사의 직무만족도에 관한 연구. 이화여자대학교 석사학위논문.
  17. 신현석. (2003). 국민의 정부 교육개혁 평가. 교육문제연구, 18, 35-78.
  18. 안관영, 김준기, 이한주. (2002). 교사들의 임파워먼트와 조직몰입, 직무몰입의의 관계 및 재직기간의 조절효과에 관한 연구. 경영교육논집, 27, 135-156.
  19. 양창삼. (1992). 갈등이론과 조직문제의 연관성에 관한연구. 경제연구, 13(2), 191-223.
  20. 양창삼. (1994). 조직행동의 이해. 서울: 법문사.
  21. 유희정, 이미화. (2004). 보육교사의 근무환경 및 직무실태 분석. 서울: 한국여성개발원.
  22. 윤건호. (2008). 보육교사 직무만족연구. 한국여성교양학회지, 13, 189-211.
  23. 이영희. (2005). 학교특성이 교사의 조직몰입에 미치는 영향. 동국대학교 박사학위논문.
  24. 이외자. (2000). 교사가 지각하는 유치원 분위기와 교사 헌신성과의 관계. 인제대학교 석사학위논문.
  25. 이윤경. (1998). 유치원 교사의 직무 만족도 및 물리적 근무환경과 조직 헌신성과의 관계 연구. 유아교육연구, 18(1), 223-241
  26. 이진화, 이승연. (2006). 보육교사가 지각한 의사결정참여와 조직적, 심리적요인, 직무만족도, 이직의도간의 관계. 유아교육학논집, 10(1), 229-250.
  27. 정금자, 신기숙. (2000). 유치원조직의 문화.환경과의 관계연구. 한국영유아보육학, 20, 1-29.
  28. 조범상. (2004). 조직의 윤리풍토와 의사소통 풍토에 대한 지각이 종업원의 상사 신뢰와 조직 충성 행동에 미치는 영향. 고려대학교 석사학위논문.
  29. 조성연. (2004). 보육교사의 직무만족도와 직무스트레스. 한국영유아보육학, 36, 23-44.
  30. 최윤자. (2010). 유아교사의 어려움과 조직몰입이 교사의 효능감에 미치는 영향. 대구한의대학교 박사학위논문.
  31. Allen, N. J., & Meyer, J. P. (1990). The measurement and antecedents of affective, continuance, and normative commitment. Journal of Occupational Psychology, 63, 1-18. https://doi.org/10.1111/j.2044-8325.1990.tb00506.x
  32. Angle, H. L., & Perry, J. L. (1981). An Empirical Assessment of Organizational Commitment and Organizational Effectiveness. Administrative Science Quarterly, 26, 1-10. https://doi.org/10.2307/2392596
  33. Begley, T. M., & Czajka, J. M. (1993). Panel analysis of the moderating effects of commitment on job satisfactions, intent to quit, and health following organizational change. Journal of Applied Psychology, 78, 552-556. https://doi.org/10.1037/0021-9010.78.4.552
  34. Chubb, J. E., & Moe, T. M. (1990). Politics, markets and America's schools. Washington, D. C: The Brookings Institution.
  35. Cole, C. L. (2000). Building Loyalty. A survey on worker commitment reveals that employees will give their all-and stay-at companies they find deserving. Workforce, 79, 44-48.
  36. Fresko, B., Kfir, D., & Nasser, F. (1997). Predicting teacher commitment. Teaching and Teacher Education, 13(4), 429-438. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(96)00037-6
  37. Jorde-Bloom, P. (1989). Factor influencing overall job satisfaction and organizational commitment in early childhood work environment. Journal of Research in Childhood Education, 3(2), 107-122. https://doi.org/10.1080/02568548809594933
  38. Mathieu, J. E., & Zagac, D. M. (1990). A review and meta-analysis of the antecedents, correlates, and consequences of organizational commitment. Psychological Bulletin, 108(2), 171-184. https://doi.org/10.1037/0033-2909.108.2.171
  39. Meyer, J. P., & Allen, J. P. (1991). A three-component conceptualization of organizational commitment. Human Resource Management Review, 1, 61-89. https://doi.org/10.1016/1053-4822(91)90011-Z
  40. Meyer, J. P., Allen, J. P., & Smith, C. A. (1993). Commitment to organizations and occupations: Extension and test of a three-component conceptualization. Journal of Applied Psychology, 78, 538-551. https://doi.org/10.1037/0021-9010.78.4.538
  41. Mowday, R. T., Porter, L. W., & Steers, R. M. (1982). Employee-organization linkages: the psychology of commitment, absenteeism and turnover. N.Y : Academic Press.
  42. Porter, L. W., Steers, R. M., Mowday, R. T., & Boulian, P. V. (1974). Organization commitment, job satisfaction and turnover among psychiatric technicians. Journal of Applied Psychology, 59(5), 603-609. https://doi.org/10.1037/h0037335
  43. Steers, R. M. (1977). Antecedents and outcomes of organizational commitment. Administrative Science Quarterly, 22(1), 46-56. https://doi.org/10.2307/2391745