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A study on cognition of win-win partnership between large corporations and small businesses for communications service

통신서비스분야 대중소기업간 상생협력 인식차이에 관한 연구

  • 유승엽 (남서울대학교 광고홍보학과) ;
  • 김만기 (남서울대학교 광고홍보학과) ;
  • 권혁렬 (남서울대학교 광고홍보학과)
  • Received : 2011.06.16
  • Accepted : 2011.06.20
  • Published : 2011.06.30

Abstract

This study aims to suggest the ways of mutually beneficial cooperation between large companies and small companies in the field of telecommunication services. To achieve this goal, it attempts to introduce mutually beneficial cooperation plans based on horizontal relationships rather than vertical relationships among large companies and small companies. Research contents will suggest the similarities and differences of individual telecommunication companies by analyzing mutually beneficial cooperation plans of large companies and small companies based on domestic three telecommunication companies. It examines the perceptions of people who are engaged in large companies and small companies in order to enhance the recognition on the mutual cooperation of large companies and small and medium companies. Based on research results, it attempts the activation methods of mutual cooperation of large and small companies.

본 연구는 국내 동산서비스 분야에 대중소기업 상생협력에 관한 활성화 전략을 마련하는데 필요한 자료를 얻고자 하였다. 이를 위해 통신분야 대중소기업 상생협력관계에 있는 대기업 통신3사와 이들 대기업과 협력관계에 있는 중소협력업체 종사자를 대상으로 대중소기업간 상생협력에 관한 인식차이가 존재하는 가를 확인 하였다. 연구결과 첫째, 대기업 종사자보다 중소기업 종사자들이 대중소기업 상생협력 필요성을 높게 인식하고 있다. 둘째, 대기업과 중소기염 종사자들은 모두 기술적 협력 및 경쟁력확보를 가장 중요한 상생협력 필요분야로 인식하였다. 셋째, 대기업은 기술적 협력과 경쟁력 확보를 주요한 분야로 반면 중소기업은 판매 및 마케팅 경쟁력 확보를 주요한 분야로 인식하고 있다. 넷째, 대기업 종사자가 중소기업 종사자보다 모든 상생협력 정책에 대한 만족도에서 높게 나타났다. 본 연구결과를 토대로 향후에는 국내 통신서비스 분야의 대중소기업간 상생협력 활성화 방안을 마련하여 이러한 활성화 방안에 대한 실현가능성과 효과성을 검증해야만 하는 과제가 남겨져 있다고 하겠다.

Keywords