References
- 한국전문대학교육협의회, 전문대학 교육전반에 관한 학생만족도 조사연구. 한국전문대학교육협의회. 2005.
- G. M. Alliger and E. A. Janak, "Kirkpatrick's levels of training criteria: Thirty years later. Personnel Psychology", vol. 42, no. 2, pp. 331-342, 1989. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1989.tb00661.x
- 주영주, 김나영, 김가연, "사이버교육생의 자기효능감, 내적통제소재, 조직의 지원, 몰입, 만족도 및 학습지속 의향간의 구조적 관계 규명", 교육공학연구. vol. 26, no. 1, pp.25-55, 2010.
- J. K. Mary and L. R. Mark, "Student perceptions of college quality: The influence of college recruitment policies. The Journal of Higher Education", vol. 58, no. 6, pp. 683-703.
- J. A. Fredricks, P. C. Blumenfeld and A. H. Paris, "School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research", vol. 74, no. 1, pp. 59-109, 2004. https://doi.org/10.3102/00346543074001059
- E. L. McDill, G. Natriello and A. M. Pallas, "A population at risk: Potential consequences of tougher school standards for student dropouts. American Journal of Education", vol. 94, no. 2, pp. 135-181, 1986. https://doi.org/10.1086/443841
- R. H Hackman and G. R. Oldham, "Motivation through the design of work: Test of a theory. Organizational Behavior and Human Performance", vol. 16, pp. 250-279, 1976. https://doi.org/10.1016/0030-5073(76)90016-7
- 황기호, 정기한, "학습만족의 결정요인이 전반적 서비스 품질과 학생만족에 미치는 영향", 고객만족경영연구, vol. 6, no. 2, pp. 51-73, 2004.
- M. Csikszentmihalyi, Finding flow, Psychology Today, pp. 47-71, 1977.
- A. J. Matin and S. A. Jackson, "Brief approaches to assessing task absorption and enhanced subjective experience: Examining 'short' and 'core' flow in diverse performance domains. Motivation and Emotion", vol. 32, pp. 141-157, 2008. https://doi.org/10.1007/s11031-008-9094-0
- 이명하, "임상간호사의 역할스트레스, 조직몰입, 직무 몰입의 관계", 대한간호학회, vol. 26, no. 2, pp. 467-482, 1996.
- Siu, Oi-ling, "Predictors of job satisfaction and absenteeism in two samples of Hong Kong nurses. Journal of Advanced Nursing", vol. 40, no. 2, pp. 218-229, 2002. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.2002.02364.x
- 주영주, 정애경, 임연욱, 김가연, "전문대 학생의 강좌에 대한 자기효능감, 유용.용이성, 몰입 및 만족도간 의 구조적 관계규명", 교육의 이론과 실천, vol. 15, no. 3, pp. 217-238, 2010.
- 송영미, 김상현, 정희정, "영어학습에서 모바일 러닝 환경이 지각된 유용성, 만족 및 영어학습성과에 미치는 영향에 관한 실증연구", 경영교육논총, vol. 57, pp. 275-302, 2009.
- 주영주, 김지연, 최혜리, "기업 사이버교육생의 자기조절학습능력,학습몰입,만족도,학습지속의향 간의 구조적 관계 분석", 교육공학연구, vol. 24, no. 4, pp. 101-124, 2009.
- 정애경, 신재흥, 이상철, "전문대학 전기전공 신입생들의 자기조절학습능력과 문제해결력이 성취도에 미치는 영향", 전기학회논문지. vol. 60P, no. 1, pp. 1-6, 2011. https://doi.org/10.5370/KIEEP.2011.60.1.001
- P. Warr and D. Bunce, "Trainee characteristics and the outcomes of open learning", Personnel Psychology, vol. 48, pp. 347-376, 1995. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1995.tb01761.x
- 곽수란, "학교특성이 학업성취에 미치는 효과", 교육학연구, vol. 47, no. 3. pp. 93-120, 2009.
- A. M. Klem and J. P. Connell, "Relationships Matter: Linking Teacher Support to Student Engagement and Achievement", Journal of School Health, vol. 74, no. 7. pp. 274-283, 2004. https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.2004.tb08284.x
- D. Shernoff, M. Csikszentmihalyi, B, Schneider and E. Shernoff, "Student engagement in high school classrooms from the perspective of flow theory", School Psychology Quarterly, vol. 18, no. 2, pp. 158-176, 2003. https://doi.org/10.1521/scpq.18.2.158.21860
- 정애경, 맹민재, 이상회, 김능연, "전문대학 공학계열 신입생들의 메타인지, 문제해결력 및 학습몰입이 성취도에 미치는 영향", 전자공학회논문지, vol. 47IE, no. 1, pp. 22-33, 2010.
- 박성익, 김연경, "온라인 학습에서 학습몰입요인, 몰입 수준, 학업성취 간의 관련성 탐구", 열린교육연구, vol. 14, no. 1, pp. 93-115, 2006.
- N. Fjortoft, "Students' motivations for class atten -dance. http://www.ajpe.org/aj6901/aj690115/aj690115.pdf., 2010년 5월 10일 검색.
- S. C. Westrick, K. L. Helms, S. K. McDonough and M. L. Breland, "Factors influencing pharmacy students' attend -ance decisions in large lectures", American http://www.ajpe.org/aj7305/aj730583/aj730583.pdf. 2010년5월10일검색.
- Fredricks J.A., Blumenfeld, P.C., and Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74(1), 59-109. https://doi.org/10.3102/00346543074001059
- J. C. Nunnally and I. R. Bernstein, Psychometric theory. NY: McGraw-Hill, 1994.
- A. J. Matin and S. A. Jackson, "Brief approaches to assessing task absorption and enhanced subjective experience: Examining 'short' and 'core' flow in diverse performance domains", Motivation and Emotion, vol. 32, pp. 141-157, 2008. https://doi.org/10.1007/s11031-008-9094-0
- N. Shin, "Transactional Presence as a Critical Predictor of Success in Distance Learning", Distance Education, vol. 24, no. 1, pp. 69-86, 2003. https://doi.org/10.1080/01587910303048
- 성태제, SPSS/AMOS를 이용한 알기 쉬운 통계분석. 서울: 학지사, 2007.
- R. B. Kline, Principles and practice of structural equation modeling, NY: Guilford, 2005.