Abstract
Knowledge has been one of the key factors influencing the companies' competitive power. Domestic construction industries have introduced Knowledge Management from 1990s around major construction companies. However, construction organizations have recently give a skeptical response about Knowledge Management. The existing Knowledge Management in construction industries does not satisfy the demands of workers. Furthermore it makes workers do double business. Therefore, this study investigates the workers' satisfaction of Knowledge Management, and becomes the preliminary study to suggest how to improve Construction Knowledge Management.
지식기반 경제라는 패러다임의 등장과 함께 건설 산업 역시 지식이 기업의 경쟁력을 좌우하는 요인이 되고 있다. 국내 건설산업은 90년대 중반부터 대형 건설 회사를 중심으로 지식경영을 도입하기 시작하였으며 현재 지식경영을 위해 많은 투자가 이루어진 상태다. 그러나 최근 지식경영에 대한 건설 조직의 전망은 상당히 회의적이다. 현행 건설 산업의 지식경영은 실무자의 요구사항을 만족시키지 못할 뿐만 아니라 실무자 입장에서 이중 업무의 부담으로 작용하여 활용도가 떨어지는 등 다양한 문제가 지적되고 있다. 따라서 본 연구는 국내 대형건설회사 소속의 건축프로젝트 시공단계 참여자를 대상으로 지식경영 인프라 만족도를 조사하여 현행 건설 산업 지식경영 전략의 적정성을 진단하고 향후 지식경영 개선 방향을 제시하는데 기초자료로 활용되고자 한다.