Development of Communication Education Program for Engineering Students

공학도를 위한 커뮤니케이션 교육 프로그램의 개발

  • Received : 2011.04.25
  • Accepted : 2011.06.05
  • Published : 2011.06.30

Abstract

The purpose of this research is in developing a communication education program that will increase the communication abilities of engineering students and validating the effectiveness of this education program. To test for the effectiveness of the education program, pre and post test was conducted on students from college of science and technology in K University located in Cheonan. The experimental groups consisted of 37 students. The control group consisted of 34 students. The communication program comprised of eight modules and each module consisted of 100 minute session conducted once a week for total of eight weeks. Results showed that pre-test showed no difference between control and experimental groups. The results for the pre and post tests on the control group showed no significant difference. The results for pre and post tests in the experimental group showed significant difference. The results indicate that communication training program is effective in raising the communication abilities in engineering students.

본 연구는 공학도들의 커뮤니케이션 능력을 향상시키기 위해 교육 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하는데 목적을 두었다. 커뮤니케이션 교육 프로그램이 실제로 효과가 있었는지를 검증하기 위해 천안 소재 K 대학교의 이공계 학생 37명을 실험집단으로, 통제집단은 동일 대학교의 34명을 대상으로 하여, 사전-사후 실험 설계로 진행하였다. 커뮤니케이션 프로그램은 8개의 모듈로 구성되어, 각 모듈별 100분씩 주 1회 총 8주간에 걸쳐 실시되었다. 분석결과 사전검사에서는 실험집단과 통제집단 간 차이가 없는 것으로 나타났다. 통제집단에 대한 사전-사후검사 분석 결과도 차이가 없었다. 실험집단에서는 사전-사후검사에서 차이가 있는 것으로 나타났다. 이것은 커뮤니케이션 교육 프로그램이 공학도의 커뮤니케이션 능력 향상에 효과가 있는 것으로 확인된 것이다.

Keywords