한국실천공학교육학회논문지 (The Journal of Korean Institute for Practical Engineering Education)
- 제3권1호
- /
- Pages.32-39
- /
- 2011
- /
- 2092-8874(pISSN)
실천공학자 양성을 위한 교과과정 개선연구
A Curriculum Enhancement Research for Practical Engineers
- 투고 : 2011.05.07
- 심사 : 2011.06.10
- 발행 : 2011.06.30
초록
본 연구에서는 설계교과과정 및 HRD교과과정의 체계 및 운영, 실험 실습의 운영의 개선방안을 제안한다. 구체적으로 "창의성 향상을 위한 교과과정 개선", "현장성 향상을 위한 교과과정 및 교육방법 개선", '실험 실습 교과과정 운영체계 개선"에 대한 방안을 제안한다. 특히, 경험학습에 기초한 설계교과과정과 HRD교과과정과의 통합적인 운영 가능성을 제안한다.
In this research, an improved learning system in engineering design and HRD curriculums, and an operation of experiment and practice are proposed. That is, we propose improvements for creativity, for filed orientation and for experimental and practice operation. Specifically, we suggest the possibility of common operation between engineering design and HRD curriculums based on learning experience.