초록
항공기 IR(Infrared; 적외선) 피탐지성 감소 연구를 위해 후방동체 주위 열유동장과 IR 신호를 예측하는 시스템을 구축하였다. 아음속 무인전투기(UCAV)를 대상 항공기로 고려하여 가상 임무 설정 및 성능해석을 통해 가상 엔진을 선정하였다. 또한 각 임무를 만족시키는 노즐을 설계한 후, 고속 고온 열유동장 CFD 해석코드를 이용하여 최대 출력에서의 노즐 내부 유동을 해석하였다. 예측된 노즐 표면 및 후방 동체의 온도는 고체표면 복사 열교환 및 신호 예측코드와 연계시키는 시스템과 연동시켜 최종적으로 IR 신호를 계산하였다. IR 밴드 및 관찰 각도에 대한 IR 신호의 변화를 분석하여 IR 감소설계를 위한 정성적 정보를 도출하였다.
A computational system to predict flowfield and infrared signature in aircraft exhaust system is developed. As the first step, a virtual mission profile is considered and an engine is selected through a performance analysis. Then a nozzle that meets the requirement of each mission is designed. The internal flow in the exhaustion nozzle at the maximum thrust is analyzed using a state-of-the-art CFD code. In addition, a system to combine information of the skin temperature distribution of the nozzle and after-body surface with an infrared prediction code is developed. Finally, qualitative results for the infrared signature reduction design are obtained by investigating the infrared signature level under various conditions.