DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Partnership Formation Factors on Partnership Outcomes in Textile Industries in Daegu and Gyeongbuk

대구·경북지역 섬유업체의 파트너십 형성요인이 성과에 미치는 영향

  • Kim, Ji-Mi (Dept. of Textile & Fashion, Graduate School, Keymyung University) ;
  • Kim, Mun-Young (Dept. of Fashion Marketing, Keimyung University)
  • 김지미 (계명대학교 섬유패션학과) ;
  • 김문영 (계명대학교 패션마케팅학과)
  • Received : 2010.12.18
  • Accepted : 2011.03.08
  • Published : 2011.06.30

Abstract

This study focused on investigating factors of partnership formation for transactional enterprises on supply chain to form a transactional relationship centering around textile industry in Daegu and Gyeongbuk. The study also investigated the effect of the factors of partnership formation for mutual cooperation among textile manufacturers in Daegu and Gyeongbuk on partnership outcomes, and finally provided basic information that help enterprises form efficient partnership relationships with related manufacturers. The sample of the study was manufacturers of yarn, dyeing, weaving, process and fabrics in Daegu and Gyeongbuk that are registered on Korea Federation of Textile Industries. The total of 81 responses were used for data analyses, and factor analyses, regression analyses, and ANOVA were utilized appling SPSS 14.0 Package. The results of the research were as follows: First, among partnership formation factors mutual confidence was highly related to presentation of exclusive technological information, efforts to keep relationships between enterprises, presentation of information, and transactions between reliable enterprises that were formed despite of any losses. Second, it was also important that enterprises exchange and communicate their business goals with partners by having common goals. Third, it was also important that problems and damages were informed to and were shared with transaction companies. If conflicts between enterprises occurred, they can be smoothly solved based on the partnership formation. Fourth, enterprises form partnerships with transaction companies by considering their operation abilities. Fifth, transactions with enterprises which are mutually reliable and have superior technology and information contributed a lot to economic outcome. Lastly, the study revealed that among partnership formation factors mutual confidence to transaction companies influenced outcome of mutual confidence profit creation, outcome of technology & information efficiency were closely related to the ability to solve generated problem, and an important factor of the outcome of technology & information profit creation was communication.

Keywords

References

  1. 가회광. (2004). 파트너십 요인이 SCM(Supply Chain Management)성 과에 미치는 영향을 관한 연구 : 국내중소기업을 중심으로. 중앙 대학교 대학원 석사학위논문.
  2. 고용기, 이종학, 이명호. (2004). 운송화물의 최적배분을 통한 대구권 섬유산업의 물류관리 개선방안에 관한 연구. 한국물류학회지, 14(3), 87-114.
  3. 김이태, 송우용. (1998). 전략적 제휴의 성공결정요인에 관한연구. 마케 팅과학연구, 2, 94-95.
  4. 김창봉, 권승하. (2008). 섬유산업의 SCM파트너십 요인과 사업성과 에 관한 연구. 한국통상정보연구, 10(3), 221-238.
  5. 김태우. (2006). 물류 파트너십 결정에 따른 성과에 관한 실증연구- 화주기업과 제3자 물류기업을 중심으로. 한국해운물류연구, 48, 47-71.
  6. 김형욱, 윤선희. (2005). 공급사슬상의 파트너십이 공급사슬통합에 미치는 영향에 관한 연구 : 정보공유와 정보품질의 매개역할을 중심으로. 한국생산관리학회지, 16(1), 183-208.
  7. 섬유산업 연합회. (2009). 직물업체구조고도화에 관한 사업보고서. 지식경제부.
  8. 문희철, 이진석, 임성범, 형정. (2007) 한국 수출기업의 공급사슬 파트너십 결정요인. 한국국제경영관리학회 학술발표대회 논문집, pp. 213-239.
  9. 소순후. (2004). 공급사슬 파트너십의 구조적 관계모형에 대한 실증적 연구. 전남대학교 대학원 박사학위논문.
  10. 소순후, 유일. (2004). SCM에서 파트너십의 성공결정요인에 관한 연구. 한국전자거래학회지, 9(3), 1-16.
  11. 신상무, 최진혁 (2008). 섬유패션 중소기업의 SCM 사례 연구-커튼업체를 중심으로. 패션비즈니스, 12(5), 156-167.
  12. 여경철. (2002). 전략적 제휴의 사업성과 결정요인에 관한 연구 : 조직간 갈등과 상호작용을 중심으로. 중앙대학교 대학원 박사학위 논문.
  13. 이병주. (2007). SCM을 위한 공급사슬 파트너십에 관한 연구: 의 완제품 아웃소싱공급 업체를 중심으로. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.
  14. 이용길. (2007). SCM 파트너십이 기업의 경영성과에 미치는 영향. 전북대학교 대학원 석사학위논문.
  15. 이종학, 권영철. (2002). 물류아웃소싱 유형의 결정요인과 성과에 관한 연구. 한국무역학회지, 27(2), 267-288.
  16. 장세윤, 이유리. (2006) 의류 제조업체와 원단공급업체의 파트너십과 의류 제조업체의 성과와의 관계. 한국의류학회지, 30(1), 38-47.
  17. 정철용, 신상무, 김이정. (1999). 국내 의류산업에 있어서 신속대응 (QR)시스템도입에 영향을 미치는 요인에 대한 연구. 한국경영정보학회지, 1, 53-62.
  18. 최성렬. (2002). SCM 파트너간 정보교환 영향요인에 관한 연구. 충남대학교 대학원 박사학위 논문.
  19. 최성렬, 이진석, 문희철. (2003). SCM 파트너간 정보교환 영향요인과 전략적 성과에 대한 실증적 연구. 한국인터넷전자상거래연구, 3(2), 235-253.