Journal of Educational Research in Mathematics (대한수학교육학회지:수학교육학연구)
- Volume 21 Issue 2
- /
- Pages.165-180
- /
- 2011
- /
- 2288-7733(pISSN)
- /
- 2288-8357(eISSN)
Symbol Statements in Middle School Mathematics Textbooks: How to Read and Understand Them?
중학교 수학 교과서에 제시된 기호의 서술: 어떻게 읽고 이해할 것인가?
- Paek, Dae-Hyun (Busan National University of Education) ;
- Yi, Jin-Hee (Korea Science Academy of KAIST)
- Received : 2011.03.29
- Accepted : 2011.05.20
- Published : 2011.05.31
Abstract
Mathematical symbols concisely represent mathematical contents related to terms by describing their mathematical meanings implicitly. All symbols in elementary school mathematics textbooks are stated as to be read so that elementary school students could understand their mathematical meanings. The same is somewhat true as in middle school mathematics textbooks, however it is often the case that some symbols are difficult to be read and understood because their statements are unclear or different. In this study, we analyze problems and suggest implications on teaching and learning mathematics based on the statements and understanding of reading symbols in middle school mathematics textbooks.
수학 학습에서 기호는 용어의 수학적 의미를 함축적으로 표현하여 용어와 관련된 학습 내용을 간결하게 나타낸다. 초등학교 수학 교과서의 기호는 기호를 처음 접하는 학생이 기호의 수학적 의미를 읽고 이해할 수 있게 제시되었다. 중학교 수학 교과서에서도 대부분의 기호는 읽고 이해할 수 있게 서술되었지만 교과서에 따라 기호 자체의 서술과 기호와 관련된 내용이 명확하지 않거나 서로 다르게 제시된 사례가 있다. 본 논문은 중학교 수학 교과서에서 기호를 읽고 이해할 수 있게 서술하는 것과 관련하여 교수 학습에 나타날 수 있는 문제점을 논의하고, 이에 대한 시사점을 제시하였다.