The Effects of Education and Test Information Provision on Anxiety, Discomfort, and Satisfaction of Patients During Double Contrast Barium Enema

대장 조영검사에 대한 교육 및 검사정보 제공이 환자의 불안, 불편감, 검사 만족도에 미치는 영향

  • Lee, Kyu-Hum (Department of Public Health, Graduate School of Public Health & Welfare, Konyang University) ;
  • Lee, Jin-Yong (Department of Preventive Medicine, College of Medicine, Konyang University) ;
  • Lee, Moo-Sik (Department of Preventive Medicine, College of Medicine, Konyang University) ;
  • Bae, Seok-Hwan (Department of Radiological Science, College of Medical Science, Konyang University) ;
  • Cho, Bum-Sang (Department of Radiology, Chungbuk National University Hospital)
  • 이규흠 (건양대학교 보건복지대학원 보건학과) ;
  • 이진용 (건양대학교 의과대학 예방의학교실) ;
  • 이무식 (건양대학교 의과대학 예방의학교실) ;
  • 배석환 (건양대학교 의과학대학 방사선학과) ;
  • 조범상 (충북대학교병원 영상의학과)
  • Received : 2011.04.26
  • Accepted : 2011.06.01
  • Published : 2011.06.30

Abstract

The purpose of this study was to evaluate the effects of education and test information provision on anxiety, discomfort, and satisfaction of patients during double contrast barium enema. The experiments were conducted from October 11, 2010 to November 5, 2010. Among all patients who visited the hospital to receive colon study in the outpatient radiology clinic of one general hospital located in Seoul, a total of 50 patients fit for selection criteria were divided into an experimental group (25) and a control group (25). After providing education and test information to the experimental group, we evaluated patients' levels of anxiety and discomfort, as well as satisfaction. The experimental group and the control group had different anxiety scores: 3.76 versus 6.04 respectively (P<0.05). In addition, the levels of abdominal pain and anal pain in the experimental group were lower than those of the control group (P<0.05). Lastly, the scores of test satisfaction between two groups were 89.6 and 67.4 respectively (P<0.05). Education and test information provision about the colon study decreased the levels of patients' anxiety and discomfort and increased satisfaction level of the test.

대장 조영검사를 받는 환자에 대한 교육 및 검사정보 제공이 환자의 불안, 불편감, 검사 만족도에 어떤 영향을 미치는지 알아보기 위해 이 연구를 시행하였다. 실험연구로 설계하였으며, 2010년 10월부터 4주 동안 서울에 있는 한 종합병원의 영상의학과 외래로 대장 조영술을 받기 위해 내원한 전체 환자 50명을 대상으로 1주, 3주에 내원한 환자 25명을 실험군으로 2주, 4주에 내원한 환자 25명을 대조군으로 삼았다. 실험군에 대해서만 대장 조영술 검사에 대한 교육 및 검사정보를 제공하였으며, 실험군 및 대조군 모두 대장 조영검사 전후의 상태불안정도, 검사 중 불편감, 검사의 만족도를 측정하였다. 검사 직전에 측정한 상태불안 점수는 실험군 3.76점, 대조군 6.04점으로 대조군이 2.28점 정도 더 불안한 상태를 보였고, 대장 조영검사 이후에 추가로 실시한 상태불안 점수도 실험군은 3.92점이었던 반면 대조군은 5.68점으로 대조군이 1.76점 가량 더 불안한 상태를 보였다(P < 0.05). 실험군 환자들이 검사 중에 느끼는 복부통증과 항문통증의 정도도 대조군보다 유의하게 낮았다(P < 0.05). 마지막으로 검사 만족도는 실험군이 89.6점이었고 대조군은 67.4점으로 실험군의 만족도가 약 22점 정도 높았다(P < 0.01). 대장 조영검사에 대한 교육과 사전 정보제공이 환자의 불안과 불편감을 감소시켰고 검사 만족도는 증가시켰다.

Keywords

References

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